Svenskarna förlitar sig mer på kvinnliga bilförsäljare

Att köpa en bil är ett stort beslut och förtroendet för försäljaren spelar en avgörande roll. Enligt en nyligen genomförd undersökning av Kamux, spelar kön en betydande roll när det gäller kundernas förtroende. Undersökningen visar att nästan en av fem svenskar har större förtroende för kvinnor som säljer bilar jämfört med män. Dock visar undersökningen även att allmänt förtroende för bilförsäljare är lågt.
I en bilbransch som traditionellt domineras av män jobbar Kamux konstant för att främja mångfald och jämlikhet. Och det verkar som att kunderna önskar en mer jämställd bilbransch. Över hälften (55 procent) av svenskarna litar lika mycket på både män och kvinnor. Men det är nästan en av fem (18 procent) som litar mer på kvinnor.
Yngre generationer uppvisar högre förtroende för kvinnliga bilförsäljare. En tredjedel av personerna mellan 18–29 år uppgav att de litar mest på kvinnor. Samtidigt uttryckte 33 procent av alla respondenter att de saknar förtroende för både män och kvinnor som säljer bilar. Två av fem män (39 procent) känner ingen tillit till bilförsäljare alls.
“Liksom för tre år sedan har svenskarna mest förtroende för kvinnor, och det gäller även vid bilköp. Ändå arbetar vi i en väldigt mansdominerad bransch. Vi på Kamux ser verkligen vikten av både jämställdhet och mångfald. Vi strävar alltid efter att ligga ett steg före inom branschen och arbetar för att locka fler kvinnor till bilbranschen,” säger Linda Viktorin, marknadschef på Kamux, Sverige.
Undersökningen ställde också frågan om svenskarna föredrar att köpa en begagnad bil från ett företag eller en privatperson. Majoriteten (56 procent) föredrar att göra inköpet genom ett företag. Bara sex procent förlitar sig mest på privatpersoner. Bland de som är 60 år och äldre är det endast en procent som föredrar privatpersoner när de ska köpa en begagnad bil. Trots att de flesta uttrycker förtroende för sina medmänniskor är det 15 procent som varken litar på företag eller privatpersoner. Detta är en ökning med sju procentenheter sedan 2020 då undersökningen senast genomfördes.
“Som etablerad bilhandlare specialiserad på begagnade bilar känner vi till vikten av att vara transparenta och pålitliga vid både köp och sälj. Det är grundläggande för att affären ska bli bra och båda parter ska känna sig nöjda. Att handla hos en bilhandlare gör troligtvis många trygga eftersom de är medvetna om expertisen och vet att de får en trygg affär,” avslutar Linda.