Svenskar väljer Volvo som snyggast bilmärke
Svenskarna har talat: Volvo är världens vackraste bilmärke. Detta framgår av en ny omröstning genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av bilförmedlaren Kvdbil. På topp 10-listan av snyggast designade bilmärken syns även ett annat svenskt märke, men det är Volvo som står i fokus med överlägsna 13 procent av rösterna.
Totalt deltog 1 400 svenskar i omröstningen, där de fick svara på vilket bilmärke de ansåg hade den bästa designen. Audi kom in på en andraplats med betydligt färre röster, 6 procent, medan Porsche och BMW delade tredjeplatsen med 5 procent av rösterna.
Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil, uttryckte förvåning över resultaten. “Volvo brukar mest förknippas med säkerhet, kvalitet och lång livslängd. Men det är uppenbart att det distinkta skandinaviska designspråket, som betonar enkelhet och funktionalitet, verkligen talar till oss svenskar,” säger han.
Intressant nog visade undersökningen att Volvos design är särskilt populär bland kvinnor och den yngre generationen. Av kvinnorna som deltog i undersökningen valde 13 procent Volvo, jämfört med 12 procent av männen. I åldersgruppen 18-34 år valde 16 procent Volvo, medan endast 8 procent i åldersgruppen 56-79 år gjorde detsamma.
Men att Volvo skulle vara en favorit över hela landet visade sig inte vara fallet. I Malmö dominerade BMW, och i regioner som Småland och Gotland var det Porsche som var favoriten.
Även ägarna av olika bilmärken deltog i undersökningen, och som förväntat rankade många sitt eget bilmärke högst när det gäller design. Men inte alla. Märkeslojaliteten var starkast bland ägare av Mercedes, Audi och BMW. Dessa grupper hade en helt annan syn på Volvo, med endast en liten andel som valde den svenska bilgiganten som favorit.
Slutord
Undersökningen, som genomfördes mellan den 12:e och 16:e januari, ritar om kartan för vad svenskarna anser vara vackert inom bilvärlden. Det verkar som att Volvos enkla, men eleganta, design gör större avtryck i den svenska folksjälen än de mer sportiga och lyxiga alternativen.