Svensk elbilshemlighet avslöjad

Världsnyhet i svensk bilindustri: I största hemlighet har NEVS skapat en banbrytande elbil i Saabs gamla fabrik.
I det senaste numret av auto motor & sport avslöjas en världsomvälvande nyhet. I Saabs gamla lokaler i Trollhättan har NEVS, i största hemlighet, utvecklat en unik elbil. Auto motor & sport är den första tidningen i världen som har fått uppleva och provköra bilen.
Det klassiska svenska bilmärket Saab gick under för drygt ett decennium sedan men har fått nytt liv under varumärket NEVS, som för närvarande är “pausat”. Sedan Saabs nedläggning har ingen ny bil byggts i Trollhättans fabrik. Åtminstone fram till skapandet av Emily GT.
På mindre än ett år har över 600 svenska ingenjörer och tekniker frambringat det mest avancerade fordon som någonsin lämnat Saabs gamla fabrik i Trollhättan: elsportbilen Nevs Emily GT.
Nevs Emily GT är ingen vanlig bil. Den är designad av Simon Padian, en långvarig Saab-designer, och bär tydliga drag från tidigare Saab-modeller. Dessutom överträffar den i vissa avseenden jättar som Tesla och Porsche Taycan med sina avancerade tekniska funktioner. Emily GT är utrustad med en elmotor på varje hjul, har en räckvidd på 100 mil och accelererar från 0 till 100 km/h på bara 3,2 sekunder.
Auto motor & sport blev, som enda tidning i världen, inbjuden till en unik provkörning av bilen, med chefredaktören Alrik Söderlind bakom ratten. Tidigare har Emily GT endast provkörts i hemlighet på fabrikens testbana och andra test- och racingbanor.
– Bilen är präglad av Saabs arv och är fylld med unik och spännande teknik som ger en overklig körupplevelse. Emily GT skulle utan tvekan kunna utmana vilken hypermodern elbil som helst. Det är Trollhättans svar på Tesla eller Porsche Taycan, uttrycker en imponerad Alrik Söderlind.
Det återstår att se vad som händer med Nevs Emily GT. Bilen är i princip färdigkonstruerad och redo för produktion, men det är oklart om den någonsin kommer att nå konsumentmarknaden. NEVS ägare, Evergrande, hamnade i en ekonomisk kris under coronapandemin och tvingades att “pausa” NEVS, vilket ledde till att verksamheten i Trollhättan stängdes ner tidigare i år. Hoppet ligger nu på att bilen och tekniken säljs vidare och realiseras genom en annan ägare.
Mer detaljer om Nevs Emily GT, och om hur provkörningen gick, finns att läsa i auto motor & sport nr 9, 2023.