Succé för Falken: “Hade inte kunnat förutse en sån ökning”
Falken Däck har gjort ett urstarkt 2019. Så pass bra att de haft brist på däck.
– Vi hade inte kunnat förutse en sån ökning, säger Torbjörn Carlsson, country manager hos Falken Däck.
Japanska Falken Däck bestämde sig hösten 2015 för att göra en ordentligt satsning för att relansera sig på den svenska marknaden, med start inför vintern 2016. Falken hade den erfarne och omtyckte Michael Inge i organisationen men sökte en Sverigechef och valet föll på Torbjörn Carlsson. 2017 var lite trögt men under 2018 började satsningen att märkas ordentligt. I år har märket upplevt ett ordentligt uppsving, och försäljningen av Falken Däck har hittills varit långt över förväntan.
– Det har varit fantastiskt bra. Vi har ökat med 54-60 procent de första fem månaderna, jämfört med förra året då ökningen jämförte med året innan var 40%. Det har varit riktigt bra. Vi har tyvärr upplevt någon form av oönskad växtvärk och haft lite brist på däck men det är ju ett angenämt problem, även om det inte är så kul. Vi är inte nöjda men vi är tillfreds, säger Torbjörn Carlsson, country manager hos Falken Däck.
Vad tror du den här kraftiga ökningen beror på?
– Dels beror det så klart på att vi på Falken har ett fantastiskt sortiment till rätt peng, och sen har vi en marknadsavdelning som är bra på att frå fram budskapet. Vi försöker leva upp till vår slogan att: “Det skall vara ett lönsamt nöje att föra affärer med Falken Däck”, säger Carlsson och efter lite funderande säger han:
– Dessutom har vi inte ett jättestort kundregister, utan vi vill att de som jobbar med oss faktiskt ska kunna tjäna pengar. Våra kunders sista rad i bokslutet är oerhört viktigt för oss. Vi är inte hårt ansatta på nätet och vi syns i rätt sammanhang. Konsumenten börjar få upp ögonen för Falken. Vi har haft bra kampanjer på tv och i sociala medier och jobbar mycket för att varje projekt vi engagerar oss i ska uppmärksammas. Sök Falken Tyre på You tube…
Med fem succéfyllda månader i ryggen ser Falken Däck framemot fortsättningen på 2019. Torbjörn Carlsson är dock medveten om att det finns utmaningar runt hörnet.
– Vi ser an på det med spänning. Det är alltid svårare för oss, som relativt nyetablerade på marknaden, att nå stora framgångar under vintern. Det är en svårare bit för oss. Där har vi en väg att gå där vi måste få fram vårt budskap, vår kvalité och hur bra däck vi har men även att det är till en väldigt rimlig peng. Det finns många aktörer i Qualitysegmentet som är riktigt duktiga och vi måste bevisa att vi är minst lika duktiga kanske till och med bättre. Det blir spännande att se om vi får fram budskapet i vinter.
Det är dock inte bara Falken Däck som står inför utmaningar, enligt Carlsson är det även viktigt att branchen som helhet fortsätter sitt viktiga arbete i att utbilda konsumenterna och vägleda dem till rätt däckval anpassat efter klimat,fordon och typ av körstil. Spelar ingen roll vad du har för typ av fordon om du har för dåliga däck.
FAKTA/FEM SNABBA:
Namn: Torbjörn Carlsson
Yrkesroll: Country manager hos Falken Däck
Ålder: 54
Bor: Borås
Familj: Sambo och fyra vuxna barn
Vilka däck har du just nu?
– Falken FK510
Vilken är din favoritbil?
– Fick jag välja skulle jag ha den nya Bentley:n
Vilket är ditt favoritlag?
– Liverpool
Vilken är din favoritmat?
– Jag tror nog det får bli heminlagd sill med färskpotatis och gräddfil
Vilket är ditt favoritresmål?
– Bali