Stort intresse för Automässan
Över 17 000 besök under fyra mässdagar, 280 utställare på 14 300 kvadratmeter, besökare från 59 olika länder och utställare från 17 nationer.
Det var 6 år sedan jag själv besökte mässan och jag måste säga att jag var imponerad, både av antalet leverantörer i däckbranschen som var på plats men även antalet besökare från däckbranschen som helhet.
– Vilken mässa, summerar Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossister Förening, SBF, som tillsammans med Fordonsverkstadsutrustarna, FVU, är Automässans huvudmän.
Årligen omsätter den svenska service- och eftermarknaden cirka 60 miljarder kronor fördelade på arbete, bildelar, tillbehör, däck- och fälg samt fordonsverkstadsutrustning och -tjänster. För branschen är Automässan som arrangeras vart tredje år av Svenska Mässan i Göteborg den naturliga mötesplatsen när det ska göras affärer, mötas kunder och nätverkas samt kompetensutvecklas. Mässan har en unik ställning.
Sammantaget upplevs Automässans affärsnytta som mycket stor för deltagande företag och organisationer. Redan talas det om ”nästa gång som vi möts”.
– Nu ser vi fram emot Automässan 2023 och då kommer förmodligen bilbranschens megatrender som elektrifiering, uppkopplade och autonoma fordon samt nya affärsmodeller för ägande och bruk av bilar har fått ännu större betydelse, spår Anna Lena Friberg, affärsansvarig för Automässan hos Svenska Mässan.
Automässan arrangeras nästa gång 18 – 21 januari 2023 på Svenska Mässan i Göteborg.