Stor skillnad i servicekostnader på Sveriges mest sålda begagnade bilar
En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar på stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar. Mellan den dyraste och billigaste bilmodellen skiljer det sig flera tusenlappar – en viktig faktor som många bilköpare glömmer bort att ta hänsyn till när man ska köpa bil.
Den data som Lasingoo har tagit fram visar hur den genomsnittliga servicekostnaden ser ut för förra årets mest sålda begagnade bilmodeller med tillverkningsår 2016. Genomgången visar att det över tre års tid skiljer sig mer än 4 000 kronor i servicekostnader mellan den dyraste bilmodellen jämfört med den billigaste.
– De leasingbilar som kommer ut till försäljning nu är väldigt populära, men frågan är om man som bilköpare har koll på vad de kostar att serva. Trots att skillnaderna har minskat något sedan vi började titta närmare på skillnader mellan bilmodeller för drygt fyra år sedan, ser vi fortfarande att det skiljer sig flera tusenlappar mellan den dyraste och billigaste modellen. Tusenlappar som man kanske inte alltid tar med i beräkningarna, säger Gustaf Hesselman, VD på Lasingoo.
Kostnaderna är framtagna med antagandet att bilarna följt genomsnittet för årlig körning om 1 500 mil och följt tillverkarens rekommenderade serviceintervaller sedan 2016 när bilarna först togs i bruk. Priserna som redovisas är genomsnittspriser för allbilsverkstäder i Stockholmsregionen.
– Prisskillnaderna har flera olika anledningar, bland annat hur lång tid mekanikern behöver lägga ner, vilka reservdelar som krävs och hur mycket olja som går åt vid ett oljebyte. Dessutom varierar kostnaden beroende på hur mycket bilen används. Kör man mycket behöver bilen servas oftare – kör man mindre, mer sällan. Den här datan är en riktlinje för bilägare för att de ska få lite bättre koll på sina kostnader, avslutar Gustaf Hesselman.

