Stark start för Continental

Continental förbättrar resultatet markant jämfört med fjolåret, trots fortsatt utmanande marknad för fordonstillverkning i Europa och Nordamerika.
Trots motvind på viktiga fordonsmarknader i Europa och Nordamerika redovisar Continental ett väsentligt förbättrat första kvartal 2025 jämfört med motsvarande period 2024. Den tyska teknik- och däcktillverkaren rapporterar ett justerat rörelseresultat (EBIT) på 639 miljoner euro – en tredubbling jämfört med fjolårets 201 miljoner euro – vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 6,6 procent. Resultatet inkluderar effekterna av redovisningsstandarden IFRS 5, som blivit aktuell efter beslutet att knoppas av affärsområdet Automotive. Exklusive dessa effekter landar rörelseresultatet på 586 miljoner euro och en marginal på 6,0 procent.
Omsättningen minskade marginellt med 0,8 procent till 9,7 miljarder euro. Samtidigt förbättrades det justerade fria kassaflödet avsevärt, från minus 1,1 miljarder euro första kvartalet 2024 till minus 304 miljoner euro i år. Nettoresultatet vände från en förlust på 53 miljoner euro till en vinst på 68 miljoner euro.
Enligt vd Nikolai Setzer är det här ett bevis på att företagets effektiviseringsåtgärder ger resultat, och han uttrycker tillförsikt inför resten av året. Även finanschef Olaf Schick betonar att åtgärderna har förbättrat både lönsamhet och kassaflöde, trots det makroekonomiska läget.
Marknadsutvecklingen varierade kraftigt geografiskt. I Europa minskade produktionen av personbilar och lätta kommersiella fordon med 7 procent, medan Kina såg en ökning på över 11 procent. Det har påverkat Automotive-segmentets resultat, som ändå förbättrades markant till följd av kostnadskontroll och nya kundavtal, inklusive radarorder värda 1,5 miljarder euro från Nordamerika.
Däckdivisionen (Tires) stod för ett starkt kvartal med en försäljningsökning på 3,7 procent och en EBIT-marginal på 13,4 procent. Förbättringen tillskrivs ett robust reservdelsmarknadsläge och flera oberoende utmärkelser, inklusive titeln “Tire Manufacturer of the Year”.
ContiTech, som påverkats av svag industriell efterfrågan i Europa, höll ändå uppe resultatnivån med en justerad EBIT-marginal på 5,4 procent. Satsningar på framtidstekniker som vätgasslangar till bränsleceller visar att divisionen arbetar för långsiktig tillväxt.
Inför resten av året upprätthåller Continental sina prognoser för segmenten Tires och ContiTech. Automotive redovisas separat med anledning av den kommande avknoppningen. Osäkerhet kvarstår dock kring potentiella framtida handelshinder och geopolitiska risker.
