Sommarnyheter för jordbruket från Michelin

Foto: Michelin

Med däckinnovationen Michelin Agribib Row Crop IF och en utökning av Trailxbib-serien med sju nya dimensioner visar Michelin sitt engagemang för att skapa lösningar för det moderna jordbruket.

Den nya däckserien, Michelin Agribib Row Crop IF (Improved Flexion), är särskilt utvecklad för att passa självgående sprutor, släpvagnssprutor och traktorer mellan 70–180 hästkrafter. För att öka produktiviteten används idag allt större tankar på olika sprayers vilket ökar jordkomprimeringen.

Däckserien använder Michelins Ultraflex-teknik, som ska öka däckets kontaktyta med marken för att förebygga markkomprimering, ge bättre grepp och stärka däcksidornas hållbarhet under drift vid lågt däcktryck.

Sammantaget ska effekterna bidra till att skydda åkrar och grödor, förbättra odlingsförhållandena och öka produktiviteten.

Tre fördelar med Michelin Agribib Row Crop IF enligt Michelin:

  • Högre lastkapacitet utvecklad enligt IF-standarden.
  • 14 procent bättre grepp tack vare slitbanans större kontaktyta med marken och djupare däckmönster på R1W.
  • Minskad jordpackning på grund av en 20 procent större kontaktyta.

Agribib Row Crop IF levereras i fem storlekar:

IF 380/90 R 50 167A8/167B
IF 320/85 R 38 151A8/151B
IF 380/90 R 46 165A8/165B
IF 320/90 R 54 159A8/159B
IF 320/90 R 50 158A8/158B

Med sju nya dimensioner utökar Michelin nu sin Trailxbib-serie från två till nio storlekar. Trailxbib lanserades 2020 och har utvecklats i samarbete med lantbrukare och utformats för olika typer av släpvagnar för jordbruk.

Med Michelins Ultraflex-teknik ska risken för jordpackning minska och skydda åkrar och grödor. Däckserien är helt kompatibel med det automatiska systemet för däcktrycksreglering (CTIS), så jordbrukaren enkelt kan justera däcktrycket även på släputrustningen i förhållande till marken och dess skick.

Fyra fördelar med Michelin Trailxbib enligt Michelin:

  • En höljesdesign utformad enligt VF-standarden (Very High Flexion), gör att däcket klarar upp till 40 procent mer vikt än ett standarddäck vid rekommenderat ISO-däcktryck. Medan det vid ISO-rekommenderad belastning kan gå med lägre däcktryck för att minska jordpackning.
  • Effektivt, självrenande däckmönster, särskilt under leriga förhållanden minskar mängden kvarvarande lera på vägar efter fältarbete.
  • En central ribba i däckmönstret säkerställer enhetligt slitage och säkrare körning på normala vägar.
  • Michelin Ultraflex-teknik förhindrar skada på höljeskonstruktionen, speciellt vid lågt däcktryck.

De sju nya storlekarna på marknaden från och med juni 2021 är:

VF 500/60 R22.5 160D
VF 600/50 R22.5 164D
VF 710/45 R22.5 170D
VF 600/55 R26.5 170D
VF 710/50 R26.5 176D
VF 650/65 R30.5 181D
VF 750/60 R30.5 187D

About Däckavisen 772 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen