Smarta lastbilar kräver smarta däck

Stora Enso testar förarlösa lastbilar. Nokian Tyres Intuitu-lösning ser till att däcken alltid håller högsta prestanda med hjälp av exakt realtidsdata.

Förarlösa fordon utvecklas och testas nu i många verkliga driftsmiljöer. En av de mest lovande tillämpningarna är materialtransport på inhägnade områden där säkerheten övervakas strängt. Det finska skogsbruksföretaget Stora Enso, som tillverkar förnybara material, testar nu en förarlös lastbil på sitt sågverk i Uimaharju i östra Finland. Nokian Tyres har utrustat testlastbilen med förstklassiga smarta däck som har Nokian Tyres Intuitu-teknik.

Nu när industrier söker högre effektivitet, säkerhet och hållbarhet blir det lönsamt att automatisera rutintransporter. Stora Ensos sågverk i Uimaharju har nyligen moderniserats, och Stora Enso investerar stort i digitalisering. Exempelvis används drönare i mätningen av timmer. Nu testas även en förarlös lastbil på en 1,4 km lång sträcka för transport av träflis på sågverkets område.

-Testanvändningen av en förarlös lastbil ger oss större insikt om vilka miljö- och säkerhetsfördelar samt kostnadsbesparingar den här nya sortens fordon kan tillföra våra transporter på sågverket. I framtiden kan föraren fjärrstyra fordonet från ett kontrollrum, vilket är bättre för ergonomin och säkerheten, säger Antti Suvinen, Head of Harvesting Operations på Stora Enso Wood Supply Finland.

Testprojektet med den förarlösa lastbilen är ett samarbete mellan flera finska expertföretag – uppdragsgivaren är Stora Enso och transportoperatör är Mantsinen Group. Lastbilens smarta navigeringssystem och tillbehör kommer från lasthanteringsexperterna Hiab Finland, som har utvecklat dessa i samarbete med VTT Technical Research Centre of Finland Ltd. VTT deltar också i utvecklingen av systemsäkerheten tillsammans med leverantören av säkerhetssystem för industrin, InnoTrafik.

En väsentlig del av säkerheten är däckens effektivitet. Eftersom den automatiserade styrningen inte kan ”känna av” förändringar i väglaget måste däcken kunna ge mycket exakt och förutsebar hantering. Utöver detta måste de också kunna lämna fortlöpande information om sådana faktorer som däckens tryck och temperatur. De växlande förhållandena och snörika vintrarna i norra Karelen, där sågverket är beläget, gör utmaningen än större. Nokian Tyres försåg testlastbilen med förstklassiga däck ur Nokian Hakkapeliitta Truck-serien – som har Nokian Tyres smarta däckfunktion Intuitu.

-Nokian Tyres har vunnit erfarenhet av förarlösa fordonsprojekt och lanserade nyligen sin smarta däck-lösning Nokian Tyres Intuitu – först för traktorer och senare för lastbilar och andra fordon. Exakta realtidsdata är en avgörande säkerhetsfaktor för förarlösa tillämpningar, och det är just vad Nokian Tyres smarta däcksystem Intuitu ger, säger Toni Silfverberg, försäljnings- och marknadschef på Nokian Tyres.

Hela försöket med den obemannade lastbilen går ut på att förbättra säkerheten, bränsleekonomin och effektiviteten – och därmed minska utsläppen av CO2.  Dessa mål står också i centrum för Nokian Tyres.

-Nokian Hakkapeliitta Truck-däcken har lågt rullmotstånd, och det har en direkt inverkan på bränsleförbrukningen. Nokian Tyres smarta däckfunktion, Intuitu, övervakar både däckens temperatur – som är avgörande för att upptäcka problem i förväg – och tryck, vilket också är viktigt för bränsleförbrukningen och däckens livslängd, säger Toni Silfverberg.

Under testperioden ägnas särskild uppmärksamhet åt säkerheten. Transporthastigheten överskrider aldrig 20 km/h, och som en extra säkerhetsåtgärd är lastbilen hela tiden bemannad av en tillsynsman som kan ta kontrollen om något går fel.

Nokian Tyres har en av världens mest hållbara tillverkningsprocesser. Fabriken i Nokia i Finland har renoverats och har nu ett helt nytt produktutvecklingscenter på 3 500 m2, vilket bäddar för att fler däckinnovationer kan utvecklas och marknadsföras snabbare.

-Däckens framtid är digital, våra däck kan inte längre bara fungera som gummiringar, utan måste vara aktiva komponenter i de alltmer digitaliserade fordonsmiljöerna. Därigenom driver däcken utvecklingen framåt och öppnar för nya möjligheter, säger Toni Silfverberg.

Profilbild
About Joakim Held 666 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!