Smarta däck snart en verklighet
Självkörande bilar ställer krav på däck. Sensorer anslutna till däck är en av de saker som spelar en viktig roll när maskiner iakttar körförhållandena istället för människor. En expert från Nokian Tyres tror att smarta däck kommer att vara vanliga senast om fem år.
Automatiseringen av trafiken fortskrider, vilket också ställer nya krav på bildäck. När en bil inte är förarkontrollerad måste den kunna följa körförhållandena individuellt via till exempel sensorer installerade i däcken. De gamla och bekanta säkerhetsegenskaperna, såsom grepp på is och våtgrepp, kommer att förenas av teknik som producerar data i realtid.
– Om en bil inte har en aktiv förare för att säkerställa att däcken är säkra att använda, måste säkerheten övervakas på ett annat sätt, säger Mika Penttilä , chef för digital teknik hos Nokian Däck.
När informationen som tas emot från däck kombineras med till exempel väderdata, kan fordonets informationssystem skapa en bild av rådande körförhållanden och justera körningen därefter. Däcksensorerna kan också övervaka däckslitage, lufttryck och temperatur inuti däcket. En ökning av innertemperaturen kan till exempel vara en tidig indikation på däckskador, så att den kan hanteras innan den orsakar en farlig situation på vägen.
– Oavsett hur smart din bil är, är däcken den enda länken mellan bilen och vägen, säger Jukka Kasi , Senior Vice President for Products & Marketing, Nokian Tyres.
Smarta däck möjliggör också nya däckrelaterade servicemodeller som kan användas redan innan vi någonsin ser autonoma bilar på gatorna.
– I framtiden kommer däcken fortfarande att slitas ut och behöva bytas. Men att köpa en ny däckuppsättning kan bli enklare och smidigare än tidigare, säger Penttilä.
Framtida kylskåp kan beställa ny mjölk när den tar slut, och detsamma kan göras med slitna däck. När dina däck går sönder kan sensorer meddela däckverkstaden, som sedan kan leverera en ny uppsättning till dig eller till och med montera dem på ditt fordon. Enligt Jukka Kasi är dock det första steget att meddela föraren om däckslitage.
– Däcket kan vidarebefordra data om slitaget till informationssystemet ombord, vilket i sin tur meddelar föraren att däcken kan användas säkert i ytterligare tre månader. Samtidigt instruerar systemet dem att kontakta närmaste däckhandlare och tar fram deras kontaktinformation. Väldigt likt bilar redan idag kan meddela föraren att de har slut på bränsle och visa vägen till närmaste bensinstation.
Förebyggande underhåll blir särskilt viktigt eftersom populariteten för fordon med delad användning ökar – och särskilt när de börjar köra autonomt. Detta säkerställer att förarna inte blir strandade.
Även om den stora revolutionen fortfarande är under utveckling, finns olika sensor- och smarta däcklösningar redan tillgängliga. TPMS-däcktrycksensorer är till exempel redan välkända för konsumenterna, men mer avancerad teknik har hittills varit reserverad för professionellt bruk. Ett exempel är Nokian Tyres Intuitu ett koncept för jordbruk och entreprenaddäck som kombinerar däck med inbäddade sensorer och en mobilapp för datainsamling.
– Smarta däck kommer först till elbilar eftersom de har stora däck och massor av sensorer och länkar till däcken. Detta kommer att hända om cirka fem år, sammanfattar Kasi.