Från årsskiftet kommer nya bilar som inte klarar de nya tuffare utsläppskraven drabbas av en rejäl skattechock. För många populära modeller fördubblas skatten, för andra ännu mer. Detta visar en genomgång som bilauktionssajten Kvdbil har gjort. – Skattechocken påverkar ungefär nio av tio nya bilar. Nu talar mycket för fortsatt rusning till begagnat, säger Kvdbils försäljningschef Madeleine Fritz.
Vid årsskiftet införs den nya mätmetoden på bilar för förbrukning och utsläpp, WLTP, fullt ut. WLTP ska ge mer exakta siffror mot det gamla NEDC-systemet. En tuffare körcykel kommer innebära avsevärt högre skatt under de första tre åren som extraskatten gäller.
Och få nybilsköpare slipper undan. Av de ungefär 335 000 nya bilar som såldes i fjol kommer 90 procent att vara malusbilar i det nya systemet. För många bilar handlar det om en dubblering. I snitt rör det sig om ungefär 2 600 kronor högre skatt, enligt sammanställningen från Kvdbil.
– Begagnatmarknaden är redan i dag glödhet och en viktig anledning till det är rädslan för ständigt skärpta regler och nya skattehöjningar på nya bilar. Bara under det senaste året har priserna på begagnade bilar ökat med 13 procent. En kvalificerad gissning är att rusningen nu kommer tillta ytterligare, säger hon och fortsätter:
– Den som går i köptankar kan därför göra klokt i att köpa innan årsskiftet. Då kan man lite granna föregå en ökad efterfrågan på begagnade och skattemässigt mer fördelaktiga fordon.
– Hela bonus-malus ska ses över, förtydligas och förstärkas. Exakt vad det kommer innebära vet vi inte. Men att döma av regeringsförklaringen är risken för en större höjning överhängande, och då bonus-malus enbart slår mot nya bilar kan man tänka sig att det ger ytterligare skjuts för begagnat, säger Madeleine Fritz och avslutar:
Främst ligger nog nya laddhybriderna i farozonen. De klarade sig med nöd och näppe som bonusbilar den här gången.
OM WLTP
Bonus/malus-systemet ger incitament för konsumenter att välja bilar med låga koldioxidutsläpp. Från och med årsskiftet börjar nya regler för bonus/malus att tillämpas. De nya reglerna innebär att EU:s nya mätmetod, WLTP, kommer att ligga till grund för beräkningar av utsläppen. En följd blir att de flesta bilar beräknas få högre utsläppsvärden. Regeringen har beslutat att utsläppsgränsen för vad som utgör en klimatbonusbil höjs från 60 till 70 gram per kilometer. Endast nya bilar som blir skattepliktiga från och med den 1 januari 2020 omfattas av de nya reglerna.
Så hög blir skatten på några av Sveriges vanligaste bilmodeller:
Bilmodell |
Drivmedel |
Skatt 2020 |
Skatt 2019 |
Skatt 2014 |
Ökning i % sedan 2014 |
VW Golf 1,5 TSI |
Bensin |
3 640 |
1 836 |
360 |
911 |
Audi A4 40 TDI |
Diesel |
7 398 |
4 282 |
1 229 |
502 |
Volvo V60 T4 |
Bensin |
7 260 |
5 548 |
1 100 |
560 |
Volvo XC60 D4 |
Diesel |
7 880 |
5 142 |
1 648 |
378 |
BMW 330i |
Bensin |
6 297 |
3 722 |
740 |
751 |
Skoda Octavia 1,0 115 |
Bensin |
3 312 |
1 590 |
360 |
820 |
VW Tiguan 2,0 TDI 190 DSG 4Motion |
Diesel |
11 616 |
7 036 |
2 486 |
367 |
BMW 530i |
Bensin |
8 116 |
3 640 |
720 |
1 027 |
Audi Q2 35 TFSI S-Tronic |
Bensin |
5 334 |
2 492 |
440 |
1 112 |
Volvo V90 D3 |
Diesel |
6 915 |
4 855 |
1 508 (V70) |
359 |