Självkörande lastbilar snart verklighet?

Nästan hälften av de tillfrågade tror att självkörande lastbilar är nära förestående, men säkerhetsbekymmer kvarstår, särskilt i Europa och Japan.
En ny mobilitetsstudie utförd av marknadsundersökningsinstitutet Infas på uppdrag av Continental visar att nästan hälften av respondenterna i flera länder tror att självkörande lastbilar snart blir en verklighet. Studien, som täckte Tyskland, Kina, Frankrike, Japan och USA, avslöjar stora skillnader mellan länderna i hur man ser på och förväntar sig autonoma fordon.
I Tyskland anser 47 procent av de tillfrågade att förarlösa lastbilar snart kommer att bli en del av transportsektorn, medan optimismen är ännu större i USA och Kina, där 62 respektive 92 procent tror på en snabb utveckling. Detta kan spegla både den tekniska utvecklingen och den kulturella acceptansen för automatiserade fordon i dessa länder.
Många ser också konkreta fördelar med övergången till självkörande lastbilar. Nästan 60 procent av de tillfrågade i Tyskland menar att sådana fordon kan vara en lösning på den brist på förare som präglar transportsektorn, och nästan hälften tror att automatiseringen kommer att förbättra trafikflödet och minska trafikstockningar. I länder där efterfrågan på godstransporter ökar och där det råder brist på förare, kan detta vara en viktig drivkraft för att främja utvecklingen.
Lösningar på logistikproblem
Den akuta förarbristen i många länder har gjort behovet av automatisering tydligare. Enligt studier saknades det minst 70 000 lastbilsförare i Tyskland under 2023, och efterfrågan på godstransporter fortsätter att öka. Självkörande lastbilar kan därför vara en kostnadseffektiv lösning, särskilt då de kan vara i drift kontinuerligt utan att behöva följa de körtids- och viloregler som gäller för mänskliga förare. Självkörande lastbilar kan dessutom minska antalet trafikolyckor genom att eliminera den mänskliga faktorn, samtidigt som de minskar koldioxidutsläppen genom optimerad körteknik.
Säkerhetsskepsis
Trots de potentiella fördelarna visar studien att många fortfarande är skeptiska till säkerheten hos autonoma lastbilar. I Tyskland, Frankrike och USA är mellan 60 och 65 procent av respondenterna tveksamma till säkerheten med tunga fordon utan förare, och i Japan är andelen ännu högre med över 70 procent. I Kina är däremot skepsisen lägre, där nästan hälften av de tillfrågade uttrycker tilltro till teknologin. Detta kan kopplas till Kinas omfattande satsningar på automatiserad teknik och deras snabba implementering av nya transportlösningar.
Continental, som exklusiv partner med det amerikanska företaget Aurora för utveckling av självkörande lastbilar, arbetar för att bygga förtroende genom att utveckla avancerade säkerhetssystem. Med radar- och kamerasensorer som kan ingripa i nödsituationer försöker de minimera riskerna med autonom körning. Philipp von Hirschheydt från Continental understryker att företaget tar säkerhetsfrågorna på allvar och prioriterar trafikanternas trygghet i sitt arbete med automatiserade lösningar.
Ökad acceptans och framtidsutsikter
Enligt Continentals mobilitetsstudier har acceptansen för automatiserad körning ökat betydligt i flera länder de senaste tio åren, särskilt i Kina, Japan och USA. I Kina har godkännandet för automatiserad körning nått hela 90 procent 2024. I USA har acceptansen också ökat med 15 procentenheter till 56 procent. I Tyskland däremot har attityden till självkörande fordon varit stabil under det senaste decenniet, vilket indikerar en mer försiktig inställning i Europa.
Acceptansen är dock högre bland de som redan har nyare fordon med moderna assistanssystem, vilket antyder att kontakt med och erfarenhet av ny teknik kan spela en avgörande roll för att öka tilltron till automatiserad transport. Detta tyder på att självkörande lastbilar, trots viss skepsis, kan få bredare acceptans när teknologin blir mer tillgänglig och utbredd i vardagen.