SFVF varnar för bildelar av okänt ursprung

sfvf bildelar
Foto: Mike Bird from

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) varnar bilägare och verkstäder för att montera in bildelar om ursprunget av delen är okänd!

Återigen får vi läsa (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-undviker-du-att-kopa-piratkopierade-varor ) om hur farligt det kan vara att montera in bildelar av okänt ursprung säger Bo Ericsson vd för SFVF.

-SFVF avråder starkt verkstäder från att ta på sig jobb av detta slag. Enligt konsumenttjänstlagen och verkstadens reparationsvillkor ska en tjänst utföras fackmässigt men hur kan en verkstad veta att ett arbete blir korrekt utfört om de inte känner till kvaliteten på den reservdel som de ska jobba med säger Ulf Stefansson, jurist hos SFVF. Dessutom går verkstaden miste om själva affären med att få sälja en reservdel.

Det finns en anledning till varför verkstaden ska tillhandahålla materialet. Om något blir fel i den utförda tjänsten blir då verkstaden ansvarig för både arbete och det material som tillhandahållits vilket är en trygghet för konsumenten. Samtidigt säger Stefansson att om ett arbete utförs med kundens okända delar kan verkstaden ändå bli ansvarig om man innan jobbet inte vidtagit rätt åtgärder för att skydda sig.

Enligt verkstadens reparationsvillkor ska verkstaden lämna en garanti på 12 månader eller upp till 1000 mil. Det finns dock undantag från att lämna denna garanti och det gäller bland annat då kunden tagit med egna reservdelar. Då blir verkstaden inte ansvarig om felet kan härledas till reservdelen. Verkstaden är dock fortfarande ansvarig för själva arbetet eftersom lagen är tvingande till konsumentens fördel. Verkstaden riskerar då att hamna i en tvist huruvida det uppkomna felet är att härleda till det utförda arbetet eller till kundens reservdel. Om reservdelen dessutom inte passar till bilen kan verkstaden ha fackmässig skyldighet att upptäcka detta redan innan en montering sker. I detta fall blir det svårt att skylla på materialet säger Stefansson.

Hur ska en verkstad då göra för att skydda sig?

Ulf Stefansson säger att verkstaden först och främst bör tacka nej till arbetet men om de trots detta ändå är i behov att åtta sig jobb bör de skriftligen avråda från att låta utföra arbetet.

-Det måste framgå av arbetsorder att kunden är införstådd med att verkstaden avråder från reparation då de inte kan garantera resultatet av det utförda arbetet. Det är alltså väldigt viktigt att kunden har signerat arbetsorder så att verkstaden kan visa att de avrått kunden avslutar Stefansson.

About Däckavisen 1160 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!