SFVF rapporterar från Däckbranschdagen
SFVF närvarade för första, men inte sista, gången på Däckbranschdagen i Stockholm.
– Något som jag direkt funderade på är, varför inte fler verkstadsföretag var på plats. Alla verkstäder arbetar mer eller mindre med däck och därför borde det vara naturligt att vara här. Alla däcktillverkare, Arbetsmiljöverket, VTI, STRO med flera närvarar och informerar denna dag, säger Bo Ericsson vd för SFVF.
Från och med 1 juli 2019 inför Transportstyrelsen en ny definition av vinterdäck. Då införs 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake). Eller som en del kallar det – alptopp/snöflinga. Det blir också krav på vinterhjul på alla axlar för tunga fordon.
– Vi på SFVF är väldigt glada över att Näringsdepartementet hörsammade vårt krav. Att vi dessutom fick tackmail från departementet gjorde det hela inte tråkigare, säger en glad Bo Ericsson.
Arbetsmiljöverket (AMV) pratade en hel del om osund konkurrens och där har SFVF varit väldigt pådrivande. AMV har gjort hundratals besök hos däckverkstäder. Fokus har varit att titta på systematiskt arbetsmiljöarbete, belastningsergonomi, arbetsutrustning, maskiner, kemiska risker och fysikaliska risker.
Av de 300 däckverkstäder som har besökts fick 86 procent krav på förbättring och AMV har ställt 1 400 krav på förbättring. I stort fann AMV 200 brister om ergonomi, 50 brister avseende buller, 80 brister om tillbud, 200 brister om kemiska risker och 100 brister om rutiner för riskbedömning. Annat vanligt förekommande är också bristen på arbetsgivaransvar för inhyrd utländsk personal.
– Något annat som har ökat markant på senare år är antalet ARN-anmälningar där däck, fälg och hjul berörs. Jag gjorde en slagning på Allmänna reklamationsnämnden för att få fram statistik. I snitt är det 80 anmälning per år som gjorts de senaste tre åren, säger Bo Ericsson och fortsätter:
– Efter att ha diskuterat frågan på Däckbranschdagen insåg vi att anmälningarna har ökat markant från 2014, då det endast var fem anmälningar. Då kan man fråga sig vad som har hänt sedan dess och varför anmälningarna har ökat.
– Det är sannolikt två saker som ligger till grund för ökningen. Det är allt vanligare med stora hjul och därmed mer vibrationer som bilägarna klagar på. År 2014 fick vi också ny teknik, då lagen om TPMS kom, säger Bo Ericsson.