Säkerhet viktigt för norrmän vid köp av däck, men sen?
En nyligen genomförd undersökning visar att norrmän anser att säkerhet är det viktigaste när man köper däck, men när däcken är monterade glömmer många säkerheten och kontrollerar till exempel lufttrycket alldeles för sällan.
Undersökningen genomfördes av Infact på uppdrag av Continental Dekk Norge och frågan som ställdes var: när kontrollerade du senast mönsterdjupet , 72,1 procent svarade att de gjorde det i samband med att de bytte till vinterdäck. Men endast 48,5% svarade att de kontrollerade lufttrycket .
– Att över 70 procent kontrollerar mönsterdjupet när de byter däck, tycker vi är ganska bra, och att de fortsätter att kontrollera mönsterdjupet när de byter hjul. Det är värre med lufttrycket. Det bör helst kontrolleras varje månad, och det är endast 20,8 procent anger att de gör det. Fel lufttryck går utöver köregenskaperna, säger produktchef på Continental Tyres Norge, Knut Knudsen.
Många moderna bilar har TPMS (däcktrycksövervakningssystem), där bilen varnar vid felaktigt lufttryck, men fortfarande rullar många äldre bilar utan TPMS och de bör definitivt kontrollera lufttrycket oftare än bara när de skiftar hjul.
När det gäller mönsterdjup säger lagen att det minsta tillåtna mönsterdjupet på vinterdäck är tre millimeter, men Continental rekommenderar att man byter långt innan mönsterdjupet är nere på tre millimeter.
– Lyckligtvis visar vår undersökning att endast 5,9 procent säger att de aldrig kontrollerar mönsterdjupet. Detta visar att de flesta har en bra kunskap om vikten av mönsterdjupet och kontrollerar att det är tillräckligt bra, säger Knudsen.
Undersökningen visar att det finns en ganska jämn fördelning mellan könen, åldersgrupperna och de olika delarna av Norge när det gäller hur ofta norrmän kontrollerar mönsterdjupet.
Kunskapen om däcksäkerhet är låg
I samma undersökning frågades respondenterna hur mycket de tyckte att bromssträckan ökade med dubbfria vinterdäck på sommaren, något tidigare undersökningar har visat att 20 procent av alla norrmän kör hela sommaren.
När Continental testade detta på Rudskogen i sommar med slitna, men lagliga vinterdäck mot nästan nya sommardäck, var bromssträckan över trettio procent längre vid 80 km / h på vått underlag. Det var 7,7 meter längre bromssträcka med vinterdäck med ett mönsterdjup på fem millimeter. I värsta fall kan det vara skillnaden mellan liv och död.
– Vår undersökning visar att bilisterna har en ganska låg kunskap kring detta. Cirka trettio procent är nära det rätta svaret, men många har ingen aning om hur farligt det är att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren.
Däcksäkerhet är viktigast
Detta stämmer inte så bra överens med den norrmän som säger att säkerhet är det viktigaste när man köper däck. För på frågan vad som är viktigast när du köper däck svarar hela 62,4 procent att säkerhet är viktigast. Bara 13,0 procent svarar pris, medan 9,2 procent svarar bullernivå. 1,7% svarar rullmotstånd, medan 13,7% svarar “annat eller vet inte”.
– Det kan tyckas att säkerhet är något som norrmän mer oroade för när de köper däcken, men att man så småningom glömmer detta, till exempel genom att inte kontrollera lufttrycket tillräckligt ofta.
Undersökningen visar att kvinnor är mer oroade över säkerhet och mindre bekymrade över pris än män. Bland kvinnor svarar 71,8% att säkerhet är viktigast och endast 9,0 svarar pris. Bland män anser drygt hälften att säkerhet är viktigast och nästan 17 procent anser att priset är viktigast.
Bland de över 45 år tycker nästan 70% att säkerhet är viktigast när man köper däck, medan ungefär hälften av dem under 30 tror detsamma. Det är också intressant att se att nästan 75% av de som bor i norra Norge tycker att säkerhet är det viktigaste, medan drygt hälften av dem i Oslo svarar detsamma.