Så mycket dyrare är en ny familjebil jämfört med en begagnad

I snitt är det över 50 procent dyrare att äga en ny familjebil jämfört med en treårig begagnad. Det visar en kalkyl från bilförmedlaren Kvdbil. Skälet är den snabba värdeminskningen på nya bilar, men också högre beskattning. Av de jämförda modellerna skiljer det som mest 80 procent mellan en ny och en begagnad.

Kvdbil har räknat på den totala ägandekostnaden för fem populära familjebilar. Både vad de kostar som nya och som begagnade treåringar. I sammanställningen ingår kostnader för värdeminskning, skatt, försäkring, service och bränsle under en period av 36 månader och 4 500 körda mil.

– Vill man vara ekonomisk ska man alltid räkna på den faktiska ägandekostnaden. Att enbart kolla på priset är ett misstag som många gör och det kan gräva djupa hål i plånboken, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

Jämförelsen visar att det i snitt är 53 procent dyrare att äga en ny bil. Störst kostnadsdifferens är det för VW Passat 2.0 TDI Sportscombi 4Motion (190 hk) som kostar 3 724 kronor (80%) mer i månaden som ny än som begagnad. Nästan lika mycket är det för Audi A6 Avant (+4 005 kr/mån el. 78%). Minst kostnadsdifferens har BMW 520 xDrive Touring (+2 127 kr/mån el. 34%), som också är den modell som tappar minst i värde de första åren.

– Det är vanligt att tro att det är mer fördelaktigt att äga en ny bil eftersom garantier och andra förmåner ofta innebär lägre kostnader för sådant som reparation, underhåll och däckbyte. Men den besparingen går inte ens att jämföra med den stora dolda kostnaden som värdeminskningen innebär. Att äga en begagnad bil är nästan alltid mycket billigare, säger Daniel Odsberg.

Högre skatt på nya bilar

Men det finns också andra faktorer som påverkar i hög grad. Till exempel gör bonus malus-systemet att nya bilar beskattas hårdare än begagnade. I jämförelsen handlar det om upp till 650 kronor i månaden.

– Värdeminskningen är den enskilt största kostnaden för en ny bil, men värdeminskningen märks först den dag bilen säljs. Den högre skatten kan bli nog så kännbar eftersom det är en löpande utgift som har direkt påverkan på privatekonomin, säger Daniel Odsberg.

Om undersökningen

Kvdbil har beräknat TCO (Total Cost of Ownership) för ett urval av Sveriges vanligaste familjebilar. Både som nya och som begagnade treåringar. Det innebär att vi har tagit hänsyn till samtliga kostnader som följer av inköpsbeslutet. I jämförelsen har en beräkning gjorts på den genomsnittliga kostnaden per månad efter tre års ägande och cirka 4 500 mils körsträcka, inklusive bränsle. Bränslepriserna baseras på ett elpris på 2,5 kr/kWh och ett drivmedelspris på 15 kr/liter. Försäkringskostnad och servicekostnad är estimat baserad på en persona (man, Stockholm, 30-årsåldern) och kan variera mycket.

Profilbild
About Joakim Held 600 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen