Så kan åkerier minska sina bränslekostnader

Bränslekostnader är en tung post i åkeriföretagens budget, men många missar potentialen i att skära ned dessa kostnader genom välunderhållna och rätt valda däck. Här är experttipsen från Ulf Neckmar på Vianor som kan minska ditt åkeris bränsleförbrukning och därmed spara tusentals kronor årligen.
Bränslekostnader står som den näst största utgiftsposten för åkerier, efter lönekostnaderna. Ett område som dock ofta förbises i jakten på att minska kostnaderna är däcken, trots att de har en betydande inverkan på en lastbils bränsleförbrukning – faktiskt mellan 20 och 30 procent beroende på fordonstyp. Nu lyfter experter fram vikten av att välja rätt typ av däck och att bibehålla en god däckservice.
Så sparar du pengar genom att välja rätt däck
1. Välj rätt typ av däck för ändamålet
Det lönar sig alltid att välja rätt typ av däck eller regummerade däck för olika arbeten, för att säkerställa optimalt grepp och minimera däckslitage. Genom att prata med en däckexpert hittar man rätt typ av däck för olika ändamål.
2. Kontrollera lufttrycket varje månad
Åkerier som kontrollerar lufttrycket regelbundet – upp till en gång i månaden – på sina däck har minst problem med däcken. Ofta kontrolleras lufttrycket endast när nya däck monteras på, även om lufttrycket kan minska upp till 0,1 bar i månaden.
– Med rätt lufttryck i däcken kan bränslebesparingen bli upp till 12 000 – 18 000 kronor per fordonskombination om året. Ännu mer kan sparas när däcken håller längre, slits mer jämnt och antalet däckskador minskar, berättar Ulf Neckmar, Product Manager på Vianor.
3. Kontrollera däcken regelbundet
En bra rutin är att chaufförerna gör en ytlig kontroll på alla däck före dagens körning. Då kan man upptäcka ett skadat däck, däck med för lågt lufttryck och hjul med lössittande hjulbultar, men även fel på bromsar och hjullager. Med bra däckservice blir de oväntade stilleståndstiderna på grund av en däckskada färre.
4. Reagera snabbt på onormala däckskador och ojämnt däckslitage
Alla onormala däckskador bör utredas. Särskilt ska uppmärksammas om samma typ av däckskada händer ofta. Till exempel kan däckskadan bero på att man kör ofta över en järnvägsövergång eller ett liknande hinder på ett av- och pålastningsställe eller att fordonet kör mot rampkanten vid körning ombord på en färja. Genom att utreda och hitta orsaken till däckskadan kan man i fortsättningen försöka undvika den här typen riskställen.
Även ojämnt däckslitage kan upptäckas med regelbundna kontroller. Slitaget kan minskas genom att vända hjulet på axeln eller flytta det till en annan axel på fordonet.
5. Kontrollera mönsterdjupet
Genom att regelbundet kontrollera däckens mönsterdjup går det att förhindra att en däckstomme blir så slitet att det inte längre går att regummera. Även polisen kontrollerar mönsterdjupet och är ett däck för slitet kan man få böter.
6. Optimera hjulens plats på axlarna
Däckens påverkan på bränsleförbrukningen varierar beroende på vilken axel de rullar. Breda däck avsedda för landsvägskörning har ett lågt rullmotstånd. Men till exempel däck på en byggarbetsfordon kan ha dubbelt så högt rullmotstånd. Skillnaden beror på däckens konstruktion, mönstret och på olika greppegenskaper. Däck för arbetsfordon har ofta ett grövre mönster än däck som är avsedda för landsvägskörning.
– Störst besparing kan uppnås på släpvagnsdäcken. Bränslebesparingen blir som störst när däcken på alla axlar är optimerade för fordonskombinationen, säger Ulf Neckmar.
7. Kör med framförhållning
Genom att köra med framförhållning sparas bränsle och körningen kan ske mer säkert. I praktiken innebär det att undvika häftiga accelerationer och inbromsningar.
8. Kontroll av hjulinställning
Regelbunden kontroll av hjulinställningen sparar pengar. Fordonet fungerar då effektivt och säkert. Däckslitaget minskar och även bränsleförbrukningen blir lägre. Vid behov bör varje hjulaxel kontrolleras på en fordonskombination, både på dragbilen och släpvagnen. Om någon av släpvagnens axlar är fel justerad måste föraren ständigt parera styrningen för att fordonet ska gå rakt fram. Det orsakar ojämnt slitage både på styrdäcken och däcken på den feljusterade axeln.
9. Hjullager och bromsar
Om något av fordonets hjullagrar är slitet kan det bli för varmt vilket ökar friktionen och därmed bränsleförbrukningen. Även bromsar som kärvar ökar bränsleförbrukningen.
10. Regummeringen ökar däckets livslängd
Regummeringen är ett bra sätt att öka ett premiumdäcks livslängd. Regummeringen sparar också pengar och miljö. Genom att ta väl hand om däcken garanterar att däckstommarna är i bra skick och de kan regummeras. Bra däckstommar gör också att kvaliteten på de regummerade däcken blir högre.
Genom att följa dessa tips kan åkerier inte bara minska sina bränslekostnader drastiskt, utan även bidra till en grönare och mer hållbar framtid.