Rekordmånga bokar bilreparationer online
Bara i april hade autobutler 46 procent fler nya användare jämfört med tidigare månad och förutom antalet användare, så görs det cirka 64 procent fler förfrågningar på bilreparationer än tidigare. Anledningen tror man främst beror på att fler nu avstår från att åka direkt till mekanikern för att undvika kontakt med andra människor.
-Bilägare vill helst slippa att interagera med sin bilmekaniker och undvika sitta i kö med andra människor så mycket som möjligt, säger Legêne.
-Dessutom tror vi att ökningen också beror på att många vill förbereda bilen inför ledigheten i sommar. Samtidigt har man upptäckt enkelheten i att boka bilreparationer och jämföra priser och bilverkstäder online. Det innebär att mycket av den fysiska närvaron på verkstaden uteblir, fortsätter Legêne.
Autobutler påpekar att när fler bilägare väljer nätet förlorar många traditionella bilverkstäder kunder. Istället blir det enklare för de digitala verksamheterna att gå vinnande ur krisen.
-Många företag i fordonsbranschen har varit vana vid att kunderna dykt upp av sig själva. Men för att möta konsumenternas nya krav på närvaro och tillgänglighet så måste stora delar av branschen ställa om digitalt för att överleva, avslutar Christian Legêne.