Rekordmånga bokar bilreparationer online

Christian Legêne, VD på autobutler
Coronakrisen gör att fler bilägare bokar och hanterar bilreparationer online. Det vittnar marknadsplatsen autobutler om, som nu slagit rekord i antalet användare med över 800 000 registrerade bilägare.
Istället för att åka direkt till verkstaden väller det nu in bilägare på nätet som vill jämföra priser och hantera reparationer och bilservice online. Var femte minut, dygnet runt, skapas en förfrågan på en bilreparation online på marknadsplatsen för verkstadstjänster autobutler, som nyligen nått ett nytt rekord på totalt över 800 000 registrerade bilägare.

 
-Dessa tider har fått oss att ändra våra konsumtionsvanor. Många varor beställs online och detsamma gäller nu också tjänster som bilreparationer. Istället för att köra direkt till närmaste verkstad så hämtar man offerter och bokar service på nätet, förklarar Christian Legêne, VD på autobutler.se.

Bara i april hade autobutler 46 procent fler nya användare jämfört med tidigare månad och förutom antalet användare, så görs det cirka 64 procent fler förfrågningar på bilreparationer än tidigare. Anledningen tror man främst beror på att fler nu avstår från att åka direkt till mekanikern för att undvika kontakt med andra människor.

-Bilägare vill helst slippa att interagera med sin bilmekaniker och undvika sitta i kö med andra människor så mycket som möjligt, säger Legêne.

-Dessutom tror vi att ökningen också beror på att många vill förbereda bilen inför ledigheten i sommar. Samtidigt har man upptäckt enkelheten i att boka bilreparationer och jämföra priser och bilverkstäder online. Det innebär att mycket av den fysiska närvaron på verkstaden uteblir, fortsätter Legêne.

Autobutler påpekar att när fler bilägare väljer nätet förlorar många traditionella bilverkstäder kunder. Istället blir det enklare för de digitala verksamheterna att gå vinnande ur krisen.

-Många företag i fordonsbranschen har varit vana vid att kunderna dykt upp av sig själva. Men för att möta konsumenternas nya krav på närvaro och tillgänglighet så måste stora delar av branschen ställa om digitalt för att överleva, avslutar Christian Legêne.

Profilbild
About Joakim Held 715 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!