Prisrally på begagnade bilar
Hög efterfrågan, lågt utbud och stängda bilfabriker har fått priserna på begagnade bilar att skjuta i höjden. Halvvägs in i augusti var priserna högre än före coronapandemin och uppe på rekordnivåer.
Coronapandemins utbrott och en mycket snabb nedgång i ekonomin fick priserna på begagnade bilar att falla. Men redan i maj hade priserna återhämtat sig och halvvägs in i augusti var det tidigare prisrekordet från januari i år tangerat, enligt Kvdbils auktionsdata som bygger på cirka 26 000 försäljningar per år.
– Har du gått i säljtankar ett tag kan nu vara ett bra läge. Du har aldrig fått bättre betalt för en begagnad bil, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Daniel Odsberg berättar att det är flera faktorer som drivit priserna under coronapandemin. I inledningen var det mycket den allmänna oron och avrådan från att resa kollektivt i kombination med produktionsstopp på bilfabrikerna som gjorde att priserna steg. Men under de senaste månaderna har hemester-effekten varit den främsta faktorn, tror han.
– Folk förstod snabbt att bilen är det perfekta transportmedlet att ta sig fram med i en pandemi. Redan i april såg vi att nya köpgrupper kom in på marknaden. Storstadsbor som inte kände sig trygga med att resa kollektivt. Sedan kom rusningen när årets hemester skulle säkras. I juni och juli sålde vi uppemot 30 procent mer än i fjol.
Att nybilsförsäljningen fortfarande går svagt tror Daniel Odsberg beror på en minskad vilja att spendera.
– Även om läget stabiliserats en aning har många hushåll och företag snabbt fått se sin ekonomi allvarligt försvagas och osäkerheten om framtiden fortsätter vara stor. Då är det inte läge att betala extra för nybilsdoft, säger Daniel Odsberg.
Hos Kvdbil märks den ökade efterfrågan både i försäljningssiffror och ökad aktivitet i budgivningarna. Under juli var det i genomsnitt 9 procent fler budgivare per objekt jämfört med i mars då aktiviteten var som lägst. I augusti minskade dock aktiviteten, om än marginellt.
Daniel Odsberg tror att den höga efterfrågan kommer fortsätta under hösten, men att priserna börjar stabilisera sig.
– Ekonomiska och hälsomässiga faktorer kommer nog fortsätta påverka marknaden positivt, men jag tror inte på en lika aggressiv prisutveckling då utbudet normalt sett ökar under hösten.
– På lite längre sikt väntar jag mig dock att den minskade nybilsförsäljningen kommer märkas på utbudet av begagnade bilar. Det finns också en politisk osäkerhet med nya bilar som gynnar andrahandsmarknaden.
Prisutveckling 2020 (jmf föregående mån) | Jan | Feb | Mar | Apr | Maj | Jun | Jul | Aug 15 | Skillnad mot max | Sedan bonus malus, jul 2018 |
Totalt | +10,9 | -8,2 | -4,3 | +2,3 | +2,8 | +0,8 | +5,2 | +2,0 | 0,0 | +27,4 |
Bensin | +14,7 | -8,7 | -2,6 | +2,6 | +7,3 | -0,1 | -1,5 | +1,0 | -2,7 | +22,7 |
Diesel | +5,2 | -4,0 | -3,0 | ±0 | +4,7 | -1,3 | +6,8 | +1,1 | 0,0 | +24,1 |
Källa: Bilpriser