Premiär för Mercedes el-lastbil med 536 hk
Den 30 juni premiärvisades Mercedes-Benz första eldrivna tunga lastbil – eActros. Lastbilen som har en maxeffekt på 536 hästkrafter och en räckvidd på upp till 40 mil får produktionsstart i höst. Sverige är en av de 12 premiärmarknaderna.
Efter flera års utveckling var det idag premiär för Mercedes-Benz första eldrivna lastbil – eActros. eActros är avsedd för distributionskörning och får nästan dubbelt så lång räckvidd som de prototyper som testats. Bilen kan fås med tre eller fyra batteripaket på vardera 105 kWh: med fyra paket (420 kWh) blir räckvidden upp till 40 mil.
Lastbilen är byggd på samma chassi som Actros med förbränningsmotor och kan fås med två eller tre axlar och en totalvikt på 19 respektive 27 ton.
eActros har två väteskylda elmotorer som är monterade på drivaxeln via en tvåstegs transmission. Motorerna levererar upp till 536 hästkrafter (400 kW) maxeffekt eller 440 hk (330 kW) kontinuerlig effekt. Laddning kan ske med upp till 160 kW (DC) vilket gör att det inte tar mer än en dryg timme att ladda från 10 – 80%. Batterierna laddas också genom bromskraftåtervinning som kan ställas i fem steg av föraren.
Batterierna är monterade längs ramen och är lätt utbytbara. Placeringen ger också en låg tyngdpunkt och en bra viktfördelning även vid lätt last.
All pneumatik, elektronik, hydraulik och liknande är placerat där förbränningsmotorn annars brukar vara. Det finns också två 12 volts batterier för bilens vanliga elsystem som laddas via en DC/DC omvandlare från högvoltsbatterierna. Det gör att alla vitala funktioner fungerar även om det uppstår problem med eldriften.
Eldriften gör eActros mycket tyst – både för föraren och omgivningen. Ljudvolymen i hytten är ca 10 db lägre än med dieselmotor – något som upplevs som en halvering av bullernivån.
Elmotorerna ger också fullt vridmoment från första varvet vilket gör körningen mer avslappnad och att det är lättare att krypköra. Sammantaget gör dessa egenskaper att det blir möjligt med distributionskörning även på kvällar och nätter. Det i sin tur minskar trängseln i trafiken och belastningen på gatunätet.
eActros har all teknik för komfort och säkerhet som Actros har. Exempelvis kameraspeglarna MirrorCam och den digitala instrumenteringen Multimedia Cockpit. Den sistnämnda har i eActros en mängd nya funktioner som visar laddstatus, räckvidd och mycket annat. Liksom alla andra lastbilar från Mercedes-Benz kopplas eActros upp till telematiksystemet FleetBoard som ger transportledare möjlighet att se var varje fordon är och dess status. Med eActros ges också möjlighet att planera körningen just med hänsyn till att den är eldriven.
För att hjälpa transportföretag med omställning till eldrift har Mercedes-Benz utvecklat en tjänst som kallas eConsulting. Här hjälper man till med att planera, bygga och ibland även driva all den infrastruktur som krävs för att börja använda eldrivna lastbilar. Målet är att kunna erbjuda helt nyckelfärdiga lösningar under namnet ”Charged & Ready”
Mercedes-Benz satsning på fossilfri drivning går framåt på alla fronter. eActros börjar tillverkas vid Mercedes-Benz fabrik i Wörth redan i höst. Nästa år är det dags för den eldrivna versionen av lågbyggda Econic och 2024 ska en fjärrversion av eActros presenteras med extra lång räckvidd. I slutet av decenniet är det dags för GenH2 som drivs av väte/bränslecell.