Rimac testas på Pirellis testbana i Lappland. Bild: Pirelli
När de sista vinterdäckstesterna har avslutats vid Pirellis Sottozero Center i Lappland startar sommardäckstesterna.
Pirellis berömda testanläggning kommer nu att vara värd för däcktester även på sommaren, ett steg som har kommit till stånd på grund av det ökade behovet av produktutveckling – särskilt när det kommer till helårs- och vinterdäck – både på torra och våta vägar. Den takt med vilken nya bilar kommer ut på marknaden innebär också att det finns ett ökat behov av de modernaste anpassnignarna till de senaste fordonen – vilket lett till att Pirelli har förnyat hela sitt Cinturato- och Scorpion-sortiment på bara två år, över alla tre versionerna ( sommar, vinter och året-runt-däck).
Även om det nu finns ett större beroende av simulering och virtuell verklighet, fysisk testning står Pirellis utvecklingsfilosofi för att validera prestanda, vilket är anledningen till att testbanorna används mer. Förutom Sottozero Center i Sverige kan Pirelli lita på sin välkända Vizzola Ticino-anläggning nära Milano, som har specialiserat sig på våthantering i mer än ett halvt sekel, samt den nya Circuito Panamericano i Brasilien: för närvarande den största testbanan i hela Latinamerika.
Pirellis Sottozero Center-provningsplats i Flurheden, cirka 900 kilometer norr om Stockholm, täcker en yta på 120 hektar, med 250 000 kvadratmeter tillägnad vägar och 1 300 kvadratmeter byggnader. Centret öppnades 2017 och utökades bara ett år senare. Den nuvarande layouten inkluderar testbanor, ett öppet testområde och banor med lutningar på upp till 20 %. En bana för torrhantering och våthantering har byggts för sommarbruk, var och en 1200 meter lång, och det finns också en 400-meters raksträcka för att testa både torr- och våtbromsning. Byggnaderna innehåller dedikerade utrymmen för verkstäder och testpersonal, med anläggningar som även innehåller en bastu – i nordisk stil.
Mångfalden av testfaciliteter som finns på Pirelli Sottozero Center gör att däck kan utvecklas för alla olika typer av bilar – och nu alla olika typer av säsonger. Dessutom, tack vare den laddningsstruktur som är tillgänglig och de många olika tester som kan utföras, är Flurhedens provbana också lämpad för utveckling av däck för den senaste generationens plug-in-hybrider eller hela elbilar. Bland de tillverkare som nyligen använt de svenska anläggningarna för att testa Pirellis vinterprodukter finns det kroatiska företaget Rimac, som provat nya vinterdäck till sin senaste elektriska hyperbil, Nevera.