Pirellis nya F1 däck i 18″ redo för 2022

Bild: Pirelli

Pirellis testprogram för de nya 18-tums Formel 1-däcken som kommer att ersätta den nuvarande 13-tumsstorleken nästa år avslutades nyligen på Paul Ricard i Frankrike, som var värd för det sista våtdäckstestet med Alpine och Daniil Kvyat.

Bytet till nya lågprofildäck representerar en teknisk revolution för toppen av världens motorsport, vilket kräver ett intensivt forsknings- och utvecklingsprogram som inkluderar både inomhus- och utomhustester. Jämfört med föregående generations 13-tumsdäck, markerar övergången till 18-tum en ren design, där Pirellis ingenjörer omprövar varje element i däcket: från profilen till strukturen till sammansättningen. Det var 28 dagars bantestning för de nya 18-tumsdäcken under 2021, vilket blev totalt 36, inklusive de testdagar som utfördes i slutet av 2019 och början av 2020, innan covid-pandemin gjorde att hela programmet försenades.

Utvecklingsprojektet för de nya 18-tumsdäcken var en omfattande operation från början till slut, som involverade mer än 10 000 timmars inomhustestning, mer än 5 000 timmars simulering och mer än 70 prototyper utvecklade virtuellt, vilket resulterade i 30 fysiskt testade specifikationer på banan av förarna. Totalt kördes 4267 varv, vilket utgör mer än 20 000 kilometer: ungefär halva jordens omkrets. Antalet set som användes var 392, motsvarande 1 568 däck.

Med det senaste våttestet avslutade Pirelli sitt utvecklingsprojekt för de nya 18-tumsdäcken. Förra året innebar covid-19-pandemin att de var tvungna att revidera testprogrammet helt och hållet och avbryta tester på banan för att koncentrera sig på simulering såväl som virtuell utveckling och modellering. Systemet för virtuell screening hjälpte till att optimera antalet fysiska prototyper som producerades och återgå till testning på banan under 28 dagar under 2021.

Nästa år kommer Pirelli fortfarande att ha några testdagar till sitt förfogande, vilket gör att de kan finjustera 2022-däcket med de nya bilarna om det behövs. När specifikationen har validerats av FIA kommer förarna att ha chansen att prova de definitiva 18-tumsdäcken vid testet efter Abu Dhabi Grand Prix, även om de får vänta på nästa års försäsongstester för att se dessa däck i aktion på 2022-bilarna för första gången.

Nästan alla team deltog i Pirellis testprogram tillsammans med 19 förare: 15 av dem är vanliga tävlande i mästerskapet. Förarnas roll var avgörande, var och en erbjuder sitt eget perspektiv genom utvecklingens olika faser. Denna värdefulla feedback hjälpte Pirelli att utveckla de nya däcken steg för steg, med hänsyn till förarnas kommentarer och förväntningar.

About Joakim Held 1016 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!