Pirellis nya däcksimulator minskar ledtider

Pirellis kontrollrum

Pirellis erfarenheter från Formel 1 och motorsport kommer nu till vanliga vägar. Den nya simulatorn är den senaste delen av Pirellis långtgående digitaliseringsstrategi.

Pirellis helt nya simulator, som nyligen invigdes vid företagets forsknings- och utvecklingsavdelning i Milano, kommer att reducera tiden för däckutveckling såväl som antalet fysiska prototyper som behövs. Det kommer också ytterligare förbättra det nära samarbetet mellan det italienska företaget och världens mest kända biltillverkare.

Den nya simulatorn syftar till att påskynda utvecklingscykler och däcktestning, minska ledtiderna och stärka de starka partnerskapen med ledande biltillverkare tack vare en smidigare interaktion mellan Pirelli och viktiga tillverkare av prestige- och premiumfordon.

Med den senaste tekniken uppnås en minskning med 30% av den genomsnittliga utvecklingstiden för nya däck, både för väg och motorsport, tack vare snabbare bedömning av virtuella prototyper som produceras för olika bilmodeller. Den nya simulatorn möjliggör ombyggnad av olika utvecklingsparametrar snabbt, vilket leder till ett snabbare utbyte av digital information mellan Pirelli och världens biltillverkare.

Jämfört med traditionella utvecklingsmetoder tillåter simulatorn att en virtuell modell av alla bilar – antingen levererad av tillverkaren eller producerad internt – snabbt kan programmeras in i systemet, medan gemensam design och utvecklingsarbete också kan utföras på tillverkarens egen simulator. . Det innebär att ledtiderna för däckutveckling förblir perfekt i takt med de bilar som de är avsedda för, när det kommer nya modeller allt oftare.

Vidare innebär användningen av en simulator för att maximera den virtuella utvecklingsfasen att antalet faktiska fysiska prototyper som görs reduceras, efter Pirellis hållbarhetsarbete, med god påverkan på miljön.

Avancerad simulering har redan använts i mer än tio år under design och utveckling av Formel 1 och andra motorsportdäck. Nu används denna teknik, i kombination med den rika erfarenheten från Pirellis forsknings- och utvecklingsavdelning, för däck som skall rulla på vanliga vägar.

Simulatorn är tillverkad av VI-klass och består av en 210-graders panoramskärm med 7,5 meter i diameter, som visuellt reproducerar ett brett spektrum av olika körförhållanden, vägar och banor. I hjärtat av systemet finns en statisk bil utrustad med olika aktiva tekniker för att exakt reproducera de upplevelser som varje förare skulle känna i en riktig bil: genom sätet, ratt, säkerhetsbälten och olika vibrationssystem, som exakt replikerar rörelserna från fjädring och motor.

Hela processen koordineras av ett kontrollrum, som kan programmera simulatorn för att återge de olika tekniska specifikationerna för alla däck eller bilar. Resultaten är noggrant loggade och mäter interaktionen mellan däcket och “vägen”, liksom alla andra parametrar som är relevanta för däckens beteende. Dessa kan sedan läggas till de subjektiva intryck som identifieras av testföraren.

Det viktiga arbetet som utförs på denna simulator kan integreras med det dynamiska simulatorprojektet (utformat för att reproducera sido- och längsgående accelerationer, såväl som svängningar) som kommer att installeras i Politecnico di Milano. Pirelli har haft ett långt samarbete med den här institutionen och genomfört testarbete som komplement till all verksamhet på företagets eget forsknings- och utvecklingscenter i Milano.

Profilbild
About Joakim Held 601 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen