Pirellis däckförsäljning i övre segment ökade med 7,3% i Q1
Pirellis resultat för första kvartalet 2019 bekräftade affärsmodellens motståndskraft fokuserat på produkter i det övre segmentet, i en marknadsmiljö som kännetecknas av en avmattning i efterfrågan på däck – särskilt i originalutrustningskanalen – och med ökade kostnader för produktion.
Intäkter motsvarande 1.313,8 miljoner euro, med en tillväxt på + 0,3% (+ 1,2% exklusive valutakurseffekter) som kännetecknas av att Pirellis ledarposition stärktes för produkter i det övre segmentet i alla regioner. Försäljningen av produkter i det övre segmentet ökade med + 7,3% och representerade cirka 68,1% av den totala försäljningen
En justerad EBIT på 219,2 miljoner euro (218,4 miljoner euro för första kvartalet 2018) och en marginal motsvarande 16,7%, vilket var stabilt jämfört med första kvartalet 2018. Resultatet stöddes av interna åtgärder (pris / mix, effektivisering, rationalisering, kostnadsbesparingar) som kompenserade för effekterna av extern påverkan (valutakursvolatilitet, ökning av kostnaderna för produktion, svaghet i marknadens efterfrågan på originalutrustning) och minskad efterfrågan i standard segment.
Nettoresultat hänförligt till löpande verksamhet uppgick till 101,4 miljoner euro, och växte med + 9,7% jämfört med 92,4 MEUR för första kvartalet 2018.