Pirellis cyberdäck pratar med bilen
För första gången utrustar Pirelli ett standarddäck med sensorer som kan prata med bilen. Den här världspremiären när det gäller originalmontering är tack vare Pirellis Cyberdäcksystem, med hjälp av sensorer i varje däck som samlar vital data för säker körning sammankopplad med mjukvara integrerad i bilens datasystem.
Bilen i fråga är McLaren Artura komplett utrustad med sensorutrustade däck. En hybrid superbil fullmatad med teknologi för en ännu säkrare och mer delaktig körupplevelse. Cyberdäcksteknologi erbjuder ett överflöd av information till bilen och föraren. Det som förmedlas är data såsom vilken typ av däck, såväl sommar- som vinterdäck, bilens rekommenderade däcktryck, belastningsindex och hastighetsbeteckning – samt även löpande information som temperatur och däcktryck.
Den här informationen – inklusive temperatur och däcktryck, övervakas konstant och överförs i realtid – är vital när det kommer till säkerhet. Informationen skickas också med större precision jämfört med traditionella sensorer på ventilerna. Detta eftersom Pirellis sensorer är i direktkontakt med däcken, istället som tidigare då sensorer gav information via fälgarna. Data som skickas från sensorerna processas av en mjukvara utvecklad av Pirelli som är integrerad i bilens elektronik. En del av informationen kan visas på bilens instrumentering och annan information används för att kalibrera bilens autonoma system baserad på däckens exakta egenskaper och dess status.
En bil utrustad med Pirellis Cyberdäcksystem kan varna en förare att den behöver kontrollera däcktrycket för att kunna fortsätta köra säkert. Alternativt, när det är dags att byta från sommar- till vinterdäck. Även meddela när hastigheten på bilen överstiger däckens hastighetsmärkning. Cyberdäckens speciella funktioner definieras och väljs av biltillverkaren specifikt för varje bilmodell.
I fallet med McLaren har en del av de här funktionerna valts särskilt för körning på bana. Pirelli Cyberdäck tillåter föraren att anpassa däcktrycket för att erhålla bättre prestanda på banan baserat på förarens individuella körstil. Som ett resultat, varningarna som föraren får från bilen ändras också. Föraren kan också bli meddelad när däcken nått optimal temperatur, vilket ger föraren chansen att utnyttja däckens maximala prestanda vid exakt rätt tidpunkt. Således kan föraren också få information när det är dags att varva ner igen för att sänka däckens temperatur. Precis som att det satt en racingingenjör i passagerarsätet.
Pirellis ingenjörer har utvecklat det omtalade P Zerodäcket för McLaren Artura i dimensionen 235/35Z R19 fram och 295/35 R20 bak i samarbete med McLaren’s egna ingenjörer. Däcken har ett asymmetrisk däckmönster, som ger en enastående bromsförmåga för att garantera en utomordentligt kontroll över bilen i alla väglag, särskilt när vägbanan är våt. P Zero Corsa som utvecklats särskilt för användning på bana men även för användning på väg innehåller en gummiblandning utvecklad med hjälp av Pirellis erfarenheter från Motorsport. På vintern drar McLaren Artura nytta av P Zero Winter speciellt designat för att passa bilens utmärkande drag, med skräddarsydd gummiblandning och mönsterdesign som garanterar prestanda likannde den som finns hos P Zero sommardäck. Alla tre däck särskilt framtagna för McLaren Artura kan kännas igen på MC-C märkningen på sidväggen, som markerar de unikat utvecklade däck som Pirelli tagit fram speciellt för McLaren med hjälp Cyberdäck-teknologi.
Pirelli Cyberdäcksystem representerar framtidens däck med förmågan att ge bilar en fingertoppskänsla att identifiera eller förutspå en nära förestående potentiell farlig situation. Som till exempel halka eller vattenplaning, så att bilens autonoma system kan ingripa.
Nästa steg är däck sammankopplade i ett nätverk med andra fordon i närheten. I November 2019 var Pirelli den första däcktillverkaren i världen att dela information om väglag över 5G-nätet, tack vare sensorutrustade intelligenta däck. Det var något som presenterades på “world-first 5G enhanced ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) services” utställning i Turin.
Bilar utvecklas konstant, samtidigt som systemen för autonom bilkörning blir mer och mer avancerade. Uppgiften som anförtros föraren idag att bedöma väggrepp på olika underlag och i olika väderförhållanden, kommer mer och mer lämnas över till däcken, vilket betyder att bilen automatiskt för att öka säkerheten kommer sakta ner och aktivera de autonoma förarsystemen och sänka farten när väglaget försämras. När fordon kopplas samman online kan en bil varna en annan bils autonoma system om en nära förestående potentiell fara. Allt detta ger en äkta fingertoppskänsla levererad av den enda delen av bilen som är i direkt kontakt med vägen: dess däck.