Pirelli lanserar nya däck till världsrallyt 2021

Förra veckan lanserade Pirelli sitt nya sortiment av den senaste generationen World Rally Championship-däck vid ett exklusivt evenemang på Rally Italia Sardinia, en försmak av att det italienska företaget kommer tillbaka som enda leverentör i ett treårigt avtal med start 2021.
Sedan vinsten av upphandlingen som exklusiv leverantör till FIA – Rally-VM från nästa år har Pirelli arbetat hårt för att ta fram nya däck för bilar i det snabbaste världsrallyt som någonsin har körts på grus, asfalt, snö och is. Pirellis mål är att leverera hållbarhet, prestanda och anpassningsförmåga.
Trots den oundvikliga störningen från Covid-pandemin har Pirelli hållit fast vid sitt utvecklingsschema för det senaste däcksortimentet till WRC: det presenterades vid Rally Italia Sardinias pressekonferens för global press som också innehåll medåkning i Pirellis testbil, en Citroen C3 WRC körd av Andreas Mikkelsen.
– Efter intensiva förberedelser är vi glada att kunna presentera våra nya däck i Sardinien och ge vissa personer möjlighet att uppleva dem på riktigt. Under helgen kunde alla som var där också se dem i aktion när vår tidigare världsmästare, Petter Solberg, körde Pirellis testbil på power-scenen vid vårt evenemang i Sardinien. Nästa gång du ser våra Pirelli-däck på en världsrallytävling är nästa års Monte Carlo Rally, och då som ensam leverantör. Vid framtagandet av dessa däck har vi använt oss av lärdomarna i Formel 1, liksom vår tidigare erfarenhet av rally, andra motorsporter och ultraprestandadäck för gata, säger Pirellis chef för Rally, Terenzio Testoni.
Den genomsnittliga WRC-säsongen ger ett omfattande test för alla däckleverantörer, från början vanligtvis för vinterförhållanden i det legendariska Monte. Här kan etapperna vara helt torra i vissa delar och täckt av is och snö i andra. Förare kan välja Pirellis Sottozero Snow, med eller utan dubbar kombinerat med gatudäck för asfalt.
Under de mer extrema förhållandena inför skandinaviska vintertävlingar som här i Sverige, tillhandahålls Sottozero Ice. Varje däck har 384 dubbar som biter tag i ytan och ger otroliga greppnivåer – men däcket måste kunna behålla dubbarna över delar av banan som mest består av grus, särskilt när temperaturen är mildare.
Under resten av säsongen möter teamen och förarna ett helt spektrum av olika tävlingar på grus där ett Scorpion grusdäck behöver möta upp olika terränger såsom steniga vägar i extrem värme som Rally Italia Sardinia. De behöver också stå upp mot de fantastiska hastigheterna som ses på rally i Finland och erbjuda grepp i leriga och våta förhållanden som det vanligtvis finns i Wales. Däcken finns tillgängliga i hårda och mjuka gummiblandningar
Det finns en liknande mångfald över tävlingarna på asfalt – där ett enda P Zero-däck kommer att tillhandahållas, även det finns i hård och mjuk gummiblandning. Vägarna kan variera från de fina serpentinvägarna i Spanien till de mer ojämna och sliriga vägarna där kravet på bra grepp är högt. Alla däck på asfalt måste vara lämpliga för användning under både torra och våta förhållanden – precis som det är på en väg – men det finns också ett komplett Cinturato regndäck för extrema förhållanden för att hjälpa till att få undan mycket vatten.