Överraskande resultat: Elbilars däck i bättre skick än väntat
Resultat från Däckrazzia visar att elbilars däck är i bättre skick än förväntat, vilket utmanar den rådande uppfattningen om snabbare däckslitage på elbilar.
En färsk rapport från Däckrazzia avslöjar att däck på elbilar generellt är i bättre skick än de på traditionella bilar med förbränningsmotorer. Detta resultat går emot den vanliga föreställningen att elbilar, på grund av sin högre vikt och starkare vridmoment, skulle slita mer på däcken.
Under de senaste två åren har Däckkollen, en del av Däckrazzias vägranskningar, samlat in data specifikt om elbilar och hybridbilar. Av de bilar som undersöktes var fem procent elbilar och tio procent hybridbilar. Överraskande nog visade det sig att endast nio procent av elbilarna hade ett mönsterdjup på tre millimeter eller mindre, vilket är betydligt bättre än de 16 procent som uppmättes för bilar med förbränningsmotorer som är högst fem år gamla. Dessutom hade inga elbilar olagligt mönsterdjup under 1,6 millimeter, något som understryker deras bättre däckstatus.
Däcktrycket visade också positiva resultat för elbilar. Ingen av de undersökta elbilarna hade så lågt däcktryck att det kunde liknas vid en punktering (1,6 bar eller mindre). Skillnaderna i däcktryck på samma axel var också lägre för elbilar och hybridbilar jämfört med bilar med förbränningsmotor.
En trolig faktor bakom de bättre resultaten är att elbilar generellt är nyare, men det kan också handla om att elbilsägare är mer noggranna med däckunderhåll för att maximera räckvidden. Enligt Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige, kan detta innebära att elbilsägare byter sina däck oftare eller är mer uppmärksamma på däcktrycket.
Däckkollen 2024 kommer att fortsätta samla in data för att få en bättre förståelse av skillnaderna mellan olika fordonskategorier. Undersökningen kommer att genomföras i flera regioner, inklusive Göteborg och Västernorrland, där både elbilar, hybridbilar och bilar med förbränningsmotorer kommer att granskas.