Ödesfrågor i fokus på Automässan 2023

Över 230 utställare finns på plats på Automässan. Foto: Emmy Jonsson

Elektrifiering och digitalisering ritar snabbt om kartan för bilbranschens service- och eftermarknad. Redan i höst riskerar en rad verkstäder att slås ut – om inte tillräckliga kompetenshöjande åtgärder sätts in i tid.

På Automässan 18–21 januari erbjuds vägledning till alla, ett fullspäckat seminarieprogram och många intressanta produktnyheter.

Automässan, norra Europas största branschmässa i sitt slag, är helt fullbokad och upplever ett jättelikt intresse från besökarna. När den gick senast, i januari 2020, drog Automässan närmare 17 000 besök från 39 länder.

– Det är en kraftig uppgång på besökarregistreringarna i år jämfört med 2020, så vi är många som ser fram emot mässan, säger Anna Lena Friberg, affärsansvarig för Automässan.

I år finns 230 utställare som representerar över 1000 varumärken på plats. Det pågående teknikskiftet, inte minst de skarpa kraven på auktorisering då SERMI-schemat införs, sätter tidspress på alla verkstäder som vill överleva och utvecklas. Det kommer att märkas på Automässan 2023.

– Vi har påbörjat resan mot ett paradigmskifte, från mekaniskt till elektriskt, vilket för med sig oerhört många utmaningar och möjligheter. På Automässan kan vi visa en framtidsbransch med väldigt högt teknikinnehåll, menar Johnny Bräster, ordförande i SBF (Sveriges Bildelsgrossisters Förening) som är medarrangör till Automässan.

Det visas av utställarna i alla segment – till exempel däck, glas, reservdelar, diagnosinstrument, utrustning, utbildning. I princip alla viktiga nyheter från Automechanika i Frankfurt finns med på Automässan.

I seminarieprogrammet är elektrifiering och digitalisering högaktuella teman. Johnny hoppas att verkstadsrepresentanter tar chansen att lyssna.

– Vi vill gjuta mod i dem. Ge information, visa vad de behöver göra för att stå rustade. Peppa dem, så att de tänker: “Ja, jag ska minsann utbilda mig, jag ska investera i ny utrustning, jag ska anställa en ny profil av medarbetare.”.

Gilbert Fransson, verksamhetschef för FVU (Fordonsverkstadsutrustarna), också medarrangör till Automässan, är inne på samma linje:

– Verkstadsfolket, framförallt cheferna, får en fantastisk möjlighet att uppdatera sig i vad som händer, både i nutid och framtid. Vi har aldrig haft ett så spetsigt seminarieprogram som i år.

Är man en oberoende bilverkstad är det hög tid. SERMI kräver att både verkstaden och den enskilde mekanikern måste ha en auktorisation senast 1 augusti 2023 för att få tillgång till nödvändig information.

– På Automässan får man både veta hur man, som företagare, ska gå till väga och vad som krävs, som mekaniker, för att komma in i systemet.

Som verkstadschef ger mässan ett enastående tillfälle att sätta sig in i konsekvenserna av elektrifieringen och digitaliseringen, menar Gilbert.

– Det är obekant för många, men samtidigt helt avgörande att få veta vad som krävs i form av utrustning och kompetens.

Under mässan sker även en många intressanta aktiviteter. Bland annat kan man se Chalmers Formel-bil, som studenterna designat och byggt för att delta i världens största tävling för studentingenjörer. En annan är den specialbyggda Förch A-Fuel Dragster, som Jedborn Motorsport vann Europa-serien för dragracing med i fjol. På Automässan visas dragstern av nya föraren Tina Höst Nedregård.

2023 års mässa bjuder också på många sociala aktiviteter.

– Vi har AW varje dag och flera andra festligheter. Bland annat firar Mekonomen 50-årsjubileum, vilket kommer att märkas på olika sätt under hela mässan, berättar Anna Lena Friberg.

– Efter tre år finns ett enormt sug att träffas igen och jag tror det kan bli en fantastisk mässa. Våra besökare kommer att gå härifrån med många nya kontakter, nya kunskaper, ny energi och ny inspiration!

About Däckavisen 1216 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!