Nytt Guinness världsrekord med Nokian däck

Foto: Nokian

Ett nytt Guinness världsrekord i att putta en bil 1,6 kilometer (en engelsk mil) har satts i Finland. Rekordet sattes av Jussi Kallioniemi som säger att det inte handlar om råstyrka utan snarare ett enormt pussel av problemlösning. Avgörande för världsrekordet var att bilen hade Nokian Hakkapeliitta R3 SUV vinterdäck i dimensionen 255/55 R18 med mycket lågt rullmotstånd.

Det tog 13 minuter och 26 sekunder för Jussi Kallioniemi att putta den 2 100 kilo tunga bilen, Saab 97-X5.3i Arc, den 1,609.34 meter (en engelsk mil) långa sträckan. Det nya världsrekordet är nästan två minuter bättre än det tidigare rekordet. Guinness har officiellt bekräftat världsrekordet ”Snabbaste tiden att putta en bil en engelsk mil”.

Rekordet sattes lördagen den 24 oktober 2020 på Nokian Tyres testbana i Nokia, Finland. Bilen som Jussi Kallioniemi puttade på var hans egen Saab 97-X5.3i Arc av årsmodell 2006. Nokian Tyres chef för teknisk kundservice, Matti Morri, satt som förare i bilen.

– Jag har ofta hört folk säga att jag inte ser ut som en kraftkarl, och det är jag heller inte. Det här var en prestation som motsvarar ett medeldistanslopp och var inte en kraftmätning. Det finns två möjligheter att uppnå styrkan som behövs, antingen att öka din styrka eller att minska rullmotståndet, säger Jussi Kallioniemi.

När man puttar på en bil är det viktigt att besegra rullmotståndet. Ju lägre rullmotståndet är på bilens däck desto lättare rullar den. Med rullmotstånd menas den energi som krävs när bilens däck rullar mot vägen. Lågt rullmotstånd är viktigt för alla bilförare. Däck med lågt rullmotstånd är ett grönt och ekonomiskt val.

– Även äldre bilar kan rulla lätt när de har säkra och komfortabla premium dubbfria vinterdäck, som till exempel Nokian Hakkapeliitta R3. Däck med rätt lufttryck och lågt rullmotstånd kan spara bränsle upp till 0,5 liter per 100 km, eller öka räckvidden för elbilar betydligt, även på vintern. Samtidigt kör man mer miljövänligt eftersom koldioxidutsläppen minskar, säger Matti Morri.

Idén för att putta en bil kom av en slump. Jussi Kallioniemi led av ryggont och började med rehabiliteringsterapi där det ingick att putta på tunga kartonger på ett gym. Under den tiden började han tänka på vad annat han skulle kunna göra. Han hittade Guinness webbsida och fick då idén att försöka putta en bil.

Kallioniemi berättar att han inte är så intresserad ifall han vinner eller blir sist i en tävling. Han är istället intresserad av problemlösning i stora mått. Som ett resultat av världsrekordet kom han även på en uppfinning som han har sökt patent på. Tillsammans med sin vän skapade han en fjärrkontroll som gör det möjligt att han kan styra bilen som han puttar på själv utan att det behövs en förare i bilen.

– Om världsrekordet enbart hade handlat om ren styrka så tror jag inte att jag hade haft energi att fullfölja projektet. Jag får motivation genom att lösa problem. När man fokuserar sina krafter till det yttersta så spelar det en stor roll om du kan utföra prestationen en eller två procent lättare, säger Kallioniemi.

– Vi har arbetat mycket systematiskt och envist. Vi har flyttat oss från stora block till även mindre detaljer. En normal medelålders man kan anta utmaningen att genomföra ett världsrekordförsök om allt räknas med och om bilen kan som ska puttas på rullar så lätt som möjligt.

Kallioniemi har tränat på Nokian Tyres testbana i Nokia, Finland, där tillverkaren har sitt högkvarter. Både han och Nokian Tyres har liknande attityd.

– Vår passion att utveckla nya däck är samma som Jussis passion att träna. Vi testar våra produkter extremt hårt i alla förhållanden. Mänskligt välmående är också viktigt för oss. Kroppen och själen ska vara i balans för att kunna utveckla och producera säkra och miljövänliga däck. Det här ger trygghet för oss alla, säger Matti Morri.

Världsrekordprestationen gav en mängd information som behandlades av företaget Myontec Ab, en specialist på smarta kläder och muskelövervakning, och företaget Polar Electro Ab som är expert på elektronik inom sport.

– Jussi använde Polars övervakningsmätare under sin träning och han kontaktade oss för att vi skulle mäta världsrekordförsöket. Det var enkelt för oss att vara med eftersom vi såg att rekordförsöket var bra förberett tack vare en varierande träning. Under årens lopp har Polars produkter använts i rymden och bland annat i Formula 1 bilar så rekordförsöket var en fantastisk utmaning för oss. Under rekordförsöket följde Jussi sin plan exakt och startade inte för hårt. En multisensorenhet mätte Jussis prestation och informationen skickades i realtid till en server med hjälp av den senaste IoT radioteknik, säger Ville Uronen, Smart Coaching Manager på Polar.

Den maximala pulsen under prestationen var mycket låg, endast 164 hjärtslag i minuten, även om farten ökade efter de första hundra metrarna och var som högst 10,4 km/h. Muskelaktiviteten var cirka 41 procent av det mätta maxvärdet. Efter cirka halva rekordförsöket låg muskelaktiviteten kring 35 procent av hans muskelstyrka.

– Aktivitetsnivån var högre på vänstra sidan, på främre och bakre lårmusklerna samt gluterala musklerna, vilket säkert berodde på att banan var oval. Muskelbelastningen var medelhög vilket gjorde det möjligt att prestera stadigt och undvika kraftig muskelutmattning. Jussis träning har varit mycket framgångsrik. Hans styrkekontroll var beundransvärd under rekordprestationen, med tanke på att han använde endast 35–40 procent av hans maximinivå, säger Heidi Jarske, expert på Myontec.

– Framgångar ger mig energi och tillfredställelse. Jag känner som om den sista biten av pusselspelet har fallit på plats, säger Kallioniemi.

Fakta om Jussi Kallioniemi

– 47 år – Världsrekordhållare i att putta en bil ”Fastest time to push a car one mile” – Han har ett tidigare världsrekord i att springa full maraton med en ryggsäck på 60 lb   (27,2kg) med tiden 4 timmar 34 minuter, 24 sekunder – Har ökat sin muskelstyrka och uthållighet speciellt under 2019 – Har under 2020 puttat en bil cirka 60 mil i träningssyfte – Har utvecklat en fjärrkontroll för träning och sökt patent för den

Fakta om bilen ”Röhkö” som användes i rekordprestationen

– Saab 97-X 5.3i Arc – Motor: 5.3 liters V8, 304 hk – Vikt: 2100 kg – Mer än 211 000 kilometer på mätaren – Drivs av biogas – Mullrar trevligt när bilen startas (på finska ”röhkäisy”)

Profilbild
About Joakim Held 626 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen