Nya Nokian Tyres Outpost AT allterrängdäck

Bild: Nokian

Nya Nokian Tyres Outpost AT ska ge ett utmärkt grepp i alla förhållanden, ha extrem slitstyrka och skydd mot däckskador.

Nokian Tyres vill inbjuda bilister att utvidga sina gränser med hjälp av ett nytt allterrängdäck, Nokian Tyres Outpost AT, ett sommardäck för SUV:ar, crossovers och lätta lastbilar. Det nya slitstarka däcket ska ge säkra köregenskaper på alla väglag och i terräng. Däckets innovationer ska hjälpa föraren att klara alla tänkbara svåra förhållanden, gör arbetet mer produktivt och fritiden mer gränslös. Nokian kommer att sälja det nya allterrängdäcket världen över och den nya däckfamiljen Outpost ska kraftigt stödja Nokian Tyres tillväxtmål under de kommande åren.

Nya slitstarka Outpost AT ska erbjuda mångsidiga köregenskaper i alla förhållanden, både på vägar och i terräng. Däckets aggressiva mönster ska hjälpa SUV:ar, crossovers och lätta lastbilar att ta sig fram i terräng. Däcksidor förstärkta med Aramid Shield,  ska ge extremt bra skydd mot däckskador i ojämn terräng och på dåliga vägar. Däckets nya mönsterdesign ska hjälpa förare att utvidga sina gränser och söka sig till nya spännande mål i terrängen.

– Nokian Tyres är välkända för sina omfattande däckteknologiska kunskaper som hjälper bilister att köra säkert även i extrema förhållanden. Outpost AT är det senaste exemplet av detta engagemang och däcket representerar vårt högsta tekniska kunnande för förare av SUV:ar och lätta lastbilar. Vi har utvecklat och testat detta däck i flera år. Däcket innehåller nya innovationer som gör det till ett slitstarkt och mångsidigt alternativ både på vägar och i terräng, säger Olli Seppälä, Head of R&D på Nokian Tyres.

I sortimentet finns 45 produkter från 15 tum till 22 tum, både för SUV:ar och lätta lastbilar.

Nokian Tyres Outpost AT har ett 3D-mönster som ska göra det säkert att köra i utmanande förhållanden. Däckets nya typ av mönster visar sin mångsidighet vid körning i terräng och ska ge utmärkt grepp och goda köregenskaper på alla underlag, från het asfalt till mjuk lera samt  på grusvägar.

Summit Sidewalls – skarpa toppar högst upp på däcksidorna – ska ge extra grepp när däcket sjunker ner i mjukt underlag och ger däcket även en tydlig design som symboliserar förarens äventyrliga ambitioner. Speciella hack i skuldrorna vid däckpartiet där däcksidorna möter slitbanan ska förstärka det robusta greppet.

Canyon Cuts vid övergången av 3D-mönstret och däckskuldrorna ska ge extra grepp på besvärliga underlag, exempelvis i lera och slask.

– Förare av robusta fordon vill njuta av sina äventyr och komma hem säkert, oavsett vilka utmaningar de möter under färden. Vi utvecklade Outpost AT för körning i lera, grus och asfalt. Bra dragkraft och grepp ska hjälpa bilister att ta sig fram för att de ska kunna njuta av sina resor, säger Olli Seppälä.

Outpost AT  ska innehålla teknologi som skyddar förare i de mest krävande förhållanden.

Aramid Shield teknologi ska ge extrem slitstyrka och skydd mot däckskador. Däckets slitbana och däcksidorna skyddas av extremt tåliga Aramidfiber. Samma material finns även i skottsäkra västar och även flygindustrin använder materialet. Aramidfiber ska skydda mot däckskador i tuff terräng och på dåliga vägar med potthål och andra skador.

I slitbanan ska speciella stenavvisare, Gravel guards, ge extra skydd mot däckskador. Mönsterspårens bottnar är förstärkta vilket ger extra skydd mot vassa stenar, exempelvis på grusvägar eller i terräng.

Outpost AT har en robust konstruktion och ska klara tunga laster. Det gör att däcket ska passa utmärkt både för tunga arbeten och fritidsaktiviteter, både på vägar och i terräng.

– Outpost AT är ett av de tuffaste däcken vi någonsin har tillverkat. Det är tillräckligt aggressivt för att ge utmärkt slitstyrka, tack vare Aramid Shield™ och tillräckligt elegant för att kunna ge komfortabla köregenskaper, berättar Olli Seppälä.

Outpost AT har ett skräddarsytt mönster med många innovationer som ska ge extra skydd och många mil.

Däckets mönster har 1,5 millimeter djupare mönsterspår än sin föregångare Rotiiva AT och versionen för lätta lastbilar har 2,5 millimeter djupare mönsterspår än Rotiiva AT. Mönsterdjupet på Outpost AT är 11,5 millimeter och 15 millimeter för versionen för lätta lastbilar vilket ska öka däckets livslängd och förstärker köregenskaperna i svår terräng.

Däckets slitstarka och hållbara gummiblandning minskar rullmotståndet och sparar bränsle. Nokian Tyres är världsledande i hållbarhet och över 90 procent av företagets produkter tillhör bland de bästa när det gäller rullmotstånd.

Däckets tredimensionella sajpning ska öka greppet i svåra förhållanden som till exempel på  slask och väta. Det gör också däckets konstruktion mer stabil vilket ger säkra köregenskaper under långa körningar i svåra förhållanden.

Som alla andra Nokian Tyres senaste produkter har även Outpost AT en körsäkerhetsindikator, Driving Safety Indicator, som tydligt visar det återstående mönsterdjupet i procent. Det är enkelt att se när det börjar bli dags att köpa nya däck.

– Nya Outpost AT är ett smart val som håller länge. Slitstyrka innebär inte enbart att däcket ska klara dagens utmaningar utan även morgondagens utmaningar, säger Olli Seppälä.

About Däckavisen 861 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen