Nya Nokian Hakkapeliitta R3
Nokian Hakkapeliitta R3 och Hakkapeliitta R3 SUV: Nya dubbfria Nokian Hakkapeliitta-däck med bättre vintergrepp och komfort.
Nya dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R3 från världens nordligaste däcktillverkare skall ge en bra kombination av säkerhet och komfort. Speciella greppartiklar, tillverkade av biomaterial, gör att denna nya generationens nordiska dubbfria vinterdäck passar för varierande vägförhållanden och ger utmärkt grepp även på is. Nokian Tyres, som firar sitt 120-års jubileum, säger att de denna vintersäsong erbjuder det bredaste sortimentet av vinterprodukter på marknaden, fler än 500 produkter.
– Sortimentet av Nokian Hakkapeliitta vinterdäck är denna höst mer omfattande och konkurrenskraftigt än någonsin tidigare. Vid sidan om den mångfaldiga testvinnaren, dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 9, erbjuder vi helt nya dubbfria vinterdäck för personbilar och SUV-bilar, säger Petri Niemi, Head of Product and Pricing Management på Nokian Tyres.
Nya dubbfria Nokian Hakkapeliitta R3 ska ge ännu bättre säkerhet, komfort och grönare mil.
Däckets bättre isgrepp och mer stabila köregenskaper baseras på konceptet Artic Sense Grip som ger bra kontroll, exakta köregenskaper och lågt däckljud både på isiga vägar och barmark. Den symmetriska mönsterdesignen med dataoptimerade lameller och spår optimerar köregenskaperna i varierande förhållanden.
Det nya däcket möter utmaningarna i krävande nordiska vinterförhållanden med en ny gummiblandning som innehåller Cryo Crystal 3 Crip partiklar, vilket förbättrar både sidogreppet och greppet rakt fram. De mikroskopiska partiklarna arbetar som små inbyggda dubbar och bildar vassa greppkanter i gummiblandningen.
Även för elbilar
Sortimentet av Nokian Hakkapeliitta R3 omfattar nästan 70 dimensioner, från 14 tum till 21 tum. Däcket med sitt låga rullmotstånd passar bra även till elbilar och hybridbilar som blir allt populärare. Sortimentet omfattar bland annat däck till Tesla Model S, Tesla Model 3, BMW i3 och VW e-Golf.
Nya Nokian Hakkapeliitta R3 ingår i hastighetsklass R (170 km/H). Däck med profilen 45 eller lägre ingår i hastighetsklass T (190 km/h).
Nokian Hakkapeliitta R3 SUV för högpresterande SUV-bilar
Nokian Hakkapeliitta R3 SUV är utvecklat för högpresterande SUV-bilar. Däckets utmärkta vintergrep och lätthanterade köregenskaper fungerar väl både i livlig stadstrafik och på branta grusvägar. Den robusta konstruktionen och de Aramid-förstärkta däcksidorna ökar slitstyrkan genom att ge extra skydd mot stötar och skärskador.
Sortimentet av Nokian Hakkapeliitta R3 SUV omfattar 67 produkter i dimensioner från 16 tum till 21 tum. De flesta dimensionerna är XL-märkta för högsta möjliga bärighet. När det gäller hybrid- och elbilar passar nya Hakkapeliitta R3 SUV till exempel perfekt till Volvo XC90, BMW X5, MB GLC 350e och Tesla Model X.
Sparar bränsle
Nordiska dubbfria vinterdäck får ofta bästa betyg när det gäller rullmotståndet. Nokian Hakkapelitta R3 har minimalt rullmotstånd, upp till fem procent lägre rullmotstånd än föregångaren Nokian Hakkapeliitta R2. Även det däcket har ett lågt rullmotstånd och däcket var det mest bränslesnåla vinterdäcket i biltidningarnas vinterdäcktester.
Lågt rullmotstånd sparar bränsle och ökar körsträckan för elfordon. Jämfört med liknande premium-vinterdäck, förbrukar bilar med Nokian Hakkapeliitta R3 cirka två procent mindre bränsle.
Däckets mycket låga rullmotstånd har också en positiv inverkan för samhället. Om alla personbilar i Sverige skulle använda Nokian Hakkapeliitta R3-däck så skulle bränslebesparingarna vara 140 miljoner liter och koldioxidutsläppen skulle minska med cirka 345 000 ton under produktens livslängd. Från samhällets synvinkel är nyttan av denna koldioxidutsläppsminskning uppskattningsvis 150 miljoner kronor.*
Nokian Hakkapeliitta 9 – två olika typer av dubbar
Nokian Hakkapeliitta 9 är tekniskt sett det mest avancerade dubbdäcket som Nokian Tyres har utvecklat. Däckets prestanda baseras på den nya tekniken med två olika typer av dubbar som ger utmärkt sidogrepp och grepp rakt fram i krävande nordiska vinterförhållanden.
Däcket är världens första däck som har två olika typer dubbar som fungerar på olika sätt för att optimera vintersäkerheten. Dubbarna på däckets skuldror är speciellt utvecklade för att ge bättre sidogrepp, speciellt i kurvor vid halt väglag. Dubbarna på slitbanans mittparti maximerar greppet rakt fram vid acceleration och inbromsning.
Stabil prestanda
Utöver den nya dubbtekniken innehåller Nokian Hakkapeliitta 9 även många andra innovationer som ger däcket balanserade och logiska köregenskaper även i extrema situationer. Däckets Eco Stud dubbkoncept tillsammans med speciellt utformade dubbar ger mjukare dubbkontakt mot vägen, vilket ökar både körkomforten och stabiliteten samt minskar däckljudet. Även rullmotståndet är lägre vilket minskar bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen.
I produktsortimentet finns även Nokian Hakkapeliitta 9 SUV som ger balanserat grepp för SUV-bilar. Däcksidorna är förstärkta med Aramid-fiber, som även används i skottsäkra västar, vilket gör däcket mycket slitstarkt i krävande förhållanden.
Säkra däck med längre livslängd
Alla Nokian Hakkapeliitta-däck omfattas av Hakkaskydd som ger hjälp om det blir problem med däck. Kostnadsfria Hakkaskydd kan aktiveras direkt efter inköp. En annan nyttig innovation är slitagevarnaren som gör det enkelt att kontrollera däckets mönsterdjup. En snöflingesymbol mitt på slitbanan är synlig tills mönsterdjupet är ner på fyra millimeter. När symbolen försvinner innebär det att däcket inte längre ger ett säkert vintergrepp.
* Beräkningarna baseras på en jämförelse mellan Nokian Hakkapeliitta R3s rullmotstånd och rullmotstånd hos andra premium vinterdäck. De viktigaste antagandena som används i beräkningarna är följande: Antal personbilar i Sverige 4,8 miljoner, årlig genomsnittlig körsträcka i Sverige 12 200 km och årlig genomsnittlig förbrukning i Sverige 6,4 l / 100 km. Vinterdäck beräknas utgöra 45 procent av körsträckan. För samhället har värdet för minskade koldioxidutsläpp antagits vara 40 euro per ton koldioxid, vilket är i linje med de värden som används av Trafikverket i Finland, Statens Vegvesen i Norge och USA:s miljöskyddsmyndighet (US Environmental Protection Agency). Källa: Bedömning baserad på KPMGs True Value-metodik.