Nya Hankook Ventus evo för sportig körning
Hankooks nya Ventus evo sätter en ny standard för Ultra-High-Performance-däck med förbättrat grepp, längre livslängd och lägre rullmotstånd.
Hankook introducerar nu fjärde generationens Ventus evo, ett Ultra-High-Performance-däck (UHP) för sommarsäsongen 2025. Detta nya premiumdäck utlovar förbättrad prestanda, säkerhet och hållbarhet, vilket gör det till ett idealiskt val för både sportig körning och vardagsanvändning. Ventus evo levererar inte bara utmärkt grepp på våta väglag, utan också kortare bromssträckor och lägre rullmotstånd, vilket bidrar till både ökad säkerhet och lägre bränsleförbrukning.
Däcket är resultatet av avancerad forskning och utveckling, där Hankook har använt AI-teknik för att optimera gummiblandningen.
– Vi sätter en ny standard med Ventus evo, säger Klaus Krause, Vice President och chef för Hankooks Europe Technical Center.
Den innovativa silica-blandningen förbättrar greppet på vått underlag samtidigt som den minskar vattenplaningsrisken tack vare breda dräneringsspår och optimerad kontaktyta.
Prestandan på torrt väglag har också förbättrats. Bromssträckorna har förkortats med sex procent jämfört med föregångaren, och stabila mönsterblock ger säker kurvtagning i höga hastigheter. Trots den höga friktionen har Ventus evo ett lågt rullmotstånd, vilket ger en bränslebesparing och en imponerande livslängd – 32 procent längre än tidigare modeller.
Hankook kommer att lansera Ventus evo i totalt 94 storlekar, från 17 till 23 tum, med bredder från 205 till 325 millimeter och hastighetsindex från V till (Y). Från sommaren 2025 blir däcket tillgängligt i 58 storlekar, följt av en utökning senare under året. Ventus evo kommer även att finnas i en SUV-version för att tillgodose ett bredare spektrum av fordon.