Nya däckmärkningar gör det enklare att jämföra däck
Europa kommer som först i världen att få en isgreppsmärkning på däck. Däcken ska också ha en snögreppsmärkning och QR-kod som leder till en omfattande europeisk databank om däck.
De nya däckmärkningsreglerna träder i kraft den 1 maj. Syftet med den nya märkningen är att det ska vara enklare att jämföra däck och att styra däckköpare att välja säkra och hållbara däck. Nokian Tyres, föregångare på vinterdäck, har sedan länge velat ha en däckmärkning som gör det enkelt för bilisterna att välja säkra däck för varierande förhållanden.
Däckmärkningen uppdateras i hela EU-området. Alla nya däck, tillverkade efter april 2021, ska ha den nya däckmärkningen vilket innebär att den gradvis kommer att bli vanlig på däck som säljs till slutkunder.
EU:s däckmärkning för sommardäck, året-om-däck, och dubbfria vinterdäck började gälla år 2012. Däckmärkningen gäller alla personbilsdäck, SUV-däck och däck för lätta lastbilar som säljs i EU-området. Däckmärkningen informerar om däckets rullmotstånd, våtgrepp och externt däckljud. Efter förändringen ska däckmärkningen även informera om däckets snö- och isgrepp och märkningen ska även ha en QR-kod. Däckmärkningen omfattar inte dubbdäck.
– Snögreppsmärkningen visar att däcket uppfyller de officiella kraven i Norden. Isgreppsmärkningen i sin tur säkerställer att däcket fungerar på ett säkert sätt i krävande nordiska vinterförhållanden. Vi rekommenderar inte användningen av centraleuropeiska vinterdäck i förhållanden de inte är utvecklade för, berättar Matti Morri, Technical Customer Service Manager på Nokian Tyres.
I praktiken står våtgrepp i motsatsförhållande till isgrepp. Utvecklar man det ena så försämras det andra vanligtvis. Därför har den tidigare däckmärkningen inte visat hela bilden av de toppegenskaper som nordiska vinterdäck av hög kvalitet har och därför har Nokian Tyres sedan länge arbetat för att däckmärkningen ska utvecklas. Detta arbete har nu lett till en förändring.
– Tidigare såg man i medier mycket skriverier om att den ursprungliga däckmärkningen leder konsumenterna vilse och att man inte kan lita på den. Många bilägare kommer fortfarande ihåg det här. Nu har man ändrat på däckmärkningen och vi måste nu rätta till de tidigare felaktiga uppfattningarna om märkningen, säger Matti Morri.
Den nya däckmärkningen kan även påverka däckval på B2B-sidan eftersom de nya kraven på märkningen även kommer att gälla däck för lastbilar och bussar. Hittills har märkningarna endast varit synliga på marknadsföringsmaterial. De här däcken kommer dock inte ha isgreppsmärkning.
– Betydelsen av rullmotståndet och bränsleeffektiviteten ökar när man betonar hållbara värden ännu mer i framtiden. Å andra sidan är snögrepp en viktig egenskap i Norden och i Tyskland. Man måste komma ihåg att egenskaperna på ett däck ska vara i god balans, säger Teppo Siltanen, Product Manager på Nokian Heavy Tyres.
Upp till 90 procent av ett däcks koldioxidavtryck skapas när däcket används och därför har Nokian Tyres arbetat länge för att ständigt minska rullmotståndet på sina däck. Sedan 2013 har Nokian Tyres minskat rullmotståndet i genomsnitt 8,5 procent. Lägre rullmotstånd innebär också att bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen minskar.
– När EU i början av 2000-talet ville ha en däckmärkning på rullmotståndet så krävde däckindustrin att märkningen även skulle omfatta information om däckets våtgrepp, för att däckets energieffektivitet inte skulle få för stor betydelse på bekostnad av säkerheten. Miljöorganisationerna på sin sida krävde att märkningen även skulle ha information om däckljud. På det sättet kom den ursprungliga däckmärkningen till med information om rullmotstånd, våtgrepp och externt däckljud, berättar Jarmo Sunnari, SRA Manager på Nokian Tyres.
Syftet med uppdateringen av däckmärkningen är att ytterligare underlätta konsumenternas val av däck och att öka körsäkerheten. Det ursprungliga syftet med däckmärkningen, att minska utsläppen, gäller dock fortfarande.
– Den nya QR-koden på däckmärkningen leder konsumenten till en enorm databank som innehåller uppgifter om alla däck som säljs i Europa. Uppgifterna är standardiserade vilket gör det enkelt att jämföra olika däck, säger Jarmo Sunnari.
– I framtiden kommer däckmärkningen att innehålla ännu mer information. EU har redan beslutat att däckmärkningen även ska innehålla information om däckslitage och hur många kilometer man kan köra med däcket. Det kommer dock att dröja flera år innan dessa uppgifter tas med på däckmärkningen. Först måste man hitta lämpliga testmetoder för att mäta dessa värden, säger Jarmo Sunnari.
Läs mer: Information om nya däckmärkningar för konsumenterna