Nya CINTURATO P7 – däcket med “intelligent” gummiblandning

Foto: Pirelli

Nya Pirelli Cinturato P7 är ett högpresterande sommardäck med ökad säkerhet, effektivitet och hållbarhet. Cinturato har 70 år av historia bakom sig håller och utnyttjar alla lärdomar från den kontinuerliga utvecklingen av den tidigare generationen P7. Det nya däcket finns redan producerat och gör debut på alla europeiska och asiatiska marknader under sommaren.

En undersökning på uppdrag av Pirelli, som ägde rum i slutet av april och början av maj bland förare som använde däck i 18-tums storlek eller större, lyfte fram tendensen till ökad bilanvändning i framtiden – särskilt när sociala distansåtgärder är på plats. I Kina sa 68% av de svarande att de skulle använda sina bilar mer, i Italien var siffran 31% och i Tyskland 20%.

Mer än 50% av de tillfrågade sa att de ville byta däck före årets slut för att säkerställa optimal säkerhet. Kriterierna för deras val visade ökad uppmärksamhet på däckens tillförlitlighet och kvalitet: andelen svarande som prioriterade säkerhetsegenskaper ökade till 59% i Tyskland, 78% i Italien och 86% i Kina.

Den föregående generationen Cinturato P7 som lanserades 2009, har blivit en ledare för homologer som ständigt förbättras och uppdatera tack vare de nära samarbeten Pirelli har med världens främsta bilproducenter.

Den senaste generationen av Pirelli Cinturato P7 belyser de största prioriteringarna för dagens moderna bilister: säkerhet och effektivitet. Pirellis ingenjörer som genom ett intensivt program för forskning och utveckling, har kommit fram till en produkt med höga tekniknivåer som kan övervinna de typiska kompromisser som är kopplade till däck. Den nya tekniken skapad för Cinturato P7 kan förena motstridiga krav, såsom prestanda på vått underlag och lågt rullmotstånd, och uppnå en ny teknisk standard för att tillfredsställa förare och biltillverkare över hela världen. De tekniska innovationerna på den senaste Cinturato inkluderar en ny gummiblandning utrustad med en typ av ‘mekanisk intelligens’ som kan ändras beroende på omgivningstemperaturer: lite som att ha två gummiblandningar i en.

Säkerhet är nyckelfunktionen för nya Pirelli Cinturato P7. Förutom förbättrad hantering på torra underlag så är det nya däcket för premiumbilar också kraftigt förbättrat när det kommer till våthantering, vattenplaning och inbromsning (fyra meter kortare bromssträcka vid 100 km/h). Innovationerna som introducerats av Pirellis ingenjörer förbättrar också den akustiska komforten (tack vare mindre trafikbuller) och körkomfort genom att det nya däcket klarar bättre av att ta upp ojämnheter i vägbanan. Däckets totala livslängd ökar med sex procent, vilket innebär att däcken måste mer sällan. Rullmotståndet sjunker också med i genomsnitt en klass (minus 12%), vilket förbättrar bränsleförbrukningen med fyra procent (mätt på WLTP-cykeln) samt CO₂-utsläpp.

Den nya generationen Cinturato P7s innovationer börjar med grundbulten till varje däck: slitbanemönstret, som är den enda kontakten med vägen. Slitbanemönstret speciellt skapat för den nya Cinturato P7 är berikat med specifika kiselhartser som hjälper till att öka greppet och förbättra funktionen hos typens polymerer. Dessa är syntetiska elastiska material som är kemiskt modifierade för att förbättra interaktionen med kisel – och dessa polymerer kan ändras beroende på däckets arbetstemperatur. Detta innebär att den nya gummiblandningen drar nytta av ett slags ”mekanisk intelligens” tack vare bättre distribution av kiselpartiklarna och effektivare interaktion mellan dem. Som ett resultat kan däckets egenskaper ändras beroende på kör- och temperaturförhållanden, vilket ger föraren ett extremt brett och optimalt arbetsområde.

Varje del som utgör slitbanemönstret för nya Cinturato P7 har en specifik funktion: från de laterala och längsgående spåren vars mönster är specifikt avsett att evakuera vatten på ett så effektivt sätt som möjligt, till de specifika axelblocken utformade för att leverera minsta möjliga stoppsträcka både på vått och torrt underlag. Inte bara det, utan den faktiska designen och styvhetsfördelningen av dessa block gör det möjligt för nya Cinturato att ha den största möjliga kontaktytan genom skarpa svängar, vilket ger en säker och exakt körupplevelse under alla förhållanden (vilket också gynnar komforten). Efter att ha först tagits fram på en dator, testats fysiskt och sedan optimerats i designprocessen när det kommer till både körning och akustisk komfort för föraren.

Ett annat område som Pirellis ingenjörer har arbetat med är däckets förmåga att “prata” med det befintliga elektroniska förarstödssystemet. När det gäller ABS, till exempel – med samma bil och däckstorlek – kan ett slitbanemönster optimeras för att fungera i synergi med bilens egen elektronik att bromsa tidigare. Tester som utförts vid bromsning från 100 km/h har visat att nya Cinturato P7 i genomsnitt behöver fyra meter kortare sträcka för att stanna: en minskning på mellan sju och 10%. Utvecklingen av nya Cinturato i samarbete med världens ledande biltillverkare och virtuella däckmodeller har gjort att däcken kan optimeras så att de fungerar tillsammans med befintliga förarhjälpmedel.

Materialen som skapats för nya Pirelli Cinturato P7 erbjuder större mekaniskt motstånd samt garanterar bättre grepp i alla typer av körsituationer. Det minskade slitaget gör att man kommer längre på en uppsättning däck och bilister kan spara pengar. Detta tack vare användningen av polymerer i gummiblandningen som har en hög molekylvikt: med andra ord kedjor av kemiska element som är mycket långa och ger däcket egenskaper såsom större motståndskraft mot nötning och ökad hållbarhet. Slitbanemönstret har utformats längs däcket som helhet för att ge en optimal balansering av slitbanan, vilket optimerar däckets fotavtryck på vägen, minskar värmen som genereras under körning och bidrar till ökat grepp men ändå minskat slitage.

Efter att ha förhöjt gummiblandningens mekaniska motstånd, behövs inte bara mindre material för slitbanemönstret (samtidigt som den totala däckets livslängd maximeras) utan det påverkar också däckets totala vikt tack vare en fullständig genomgång av alla använda material. Mindre material betyder mindre vikt, minskat rullmotstånd och en mer medveten användning av resurser. Allt detta leder till lägre bränsleförbrukning, vilket minskar kostnader för bilisten och minskar miljöpåverkan. Pirellis ingenjörer arbetade också med alternativa armeringsmaterialen utan att kompromissa med strukturen i nya Cinturato P7. Minskningen av det tunga materialet kord bidrar till minskad vikt vilket var en av de viktigaste frågorna från biltillverkarna, detta för att uppfylla allt striktare utsläppsmål över hela världen.

Nya Cinturato P7 är framtaget med Pirellis mest kända teknologier, anpassade för olika typer av nya bilmodeller med speciellt framtagna homologerade däck – och för att tillgodose behoven hos bilister som har specifika krav. Dessa inkluderar det nyligen lanserade Pirelli Elect-sortimentet – en paketering av tekniker som är specifikt skräddarsydda för el- eller plug-in hybridbilar – med direkt tillgängligt grepp för att passa de starka prestandaegenskaperna hos elmotorer, lägre rullmotstånd för att maximera batteriets räckvidd och reducerat brus för att dra nytta av tystnaden och komforten i elkraften. Den nya Cinturato P7 kan också innehålla Run Flat och Seal Inside-teknik, som gör det möjligt för förare att fortsätta köra även efter en punktering. Run Flat har förstärkta sidoväggar för att stödja bilens vikt och Seal Inside är ett speciellt skum som direkt kan plugga hål som är upp till fyra millimeter breda.

Utvecklingen av nya Cinturato P7 startade för cirka tre år sedan. Innan eftermarknadsversionerna skapades originalutrustningsdäck som homologerats av tillverkarna för bilar som kommer att börja rulla på vägarna under de kommande veckorna. Nya P7 släpps i mer än 70 homologer, och i slutet av 2020 förväntas den siffran växa till över 100. Var och en av dessa specifika homologationer kräver ett specifikt forsknings- och utvecklingsprogram, genomfört i takt med varje involverad biltillverkare. ”Märkta” däck skapade för bilar med 17-tums fälgar eller större har Cinturato P7 redan 23 homologationer tillsammans med de över 100 från tidigare versionen av Cinturato P7.

 

Profilbild
About Joakim Held 482 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen