Nya Audi SQ8 TDI med Hankook-däck

Hankook däck
Likt Audi Q8, lanseras nya Audi SQ8 TDI med Hankook-däck som originalutrustning

Efter den lyckade originalutrustningen i Audi Q8-serien utrustar Hankook nu ännu en sportig modell i serien – Audi SQ8 TDI. Precis som på Audio Q8 utrustas den bland annat med de mycket högpresterande Ventus- och Winter i*cept-däcken på 21 tum och framöver även med 22 tum.

Däcktillverkaren Hankook utrustar nya Audi SQ8 TDI med sina däck. Q-serien från den Ingolstadt-baserade biltillverkaren kännetecknas av framåtsträvande design och banbrytande teknologi. Audi SQ8 TDI framhäver särskilt Q8-seriens sportighet: Med en motor på 435 hk, permanent Quattro-fyrhjulsdrift och maximal reaktionskraft på 900 Newtonmeter så accelererar fordonet till 100 km/h på 4,8 sekunder. Kombinationen av kupé, sportbil och SUV med designelement som är typiska för Q8, som exempelvis den oktagon-formade kylargrillen i ett stycke, kombineras med Hankooks originalutrustningsdäck på 21 eller 22 tum. Två däckserier från Hankook används för den nya SUVen: de högpresterande sommar- och vinterdäcken Ventus S1 evo 3 SUV och Winter i*cept evo 2 SUV med 285/45 R21 113 Y XL och V XL. I framtiden tillkommer även ett sommardäck på 22 tum (Hankook Ventus S1 evo 3 SUV med 285/40 R22).

-Vi är mycket glada över att Audi SQ8 TDI lämnar produktionslinjen med bland annat däck från Hankook, förklarar Han-Jun Kim, VD för Hankook Tire Europe. Som långvarig partner har vi utrustat många modeller, men framför allt de sportiga modellerna. Precis som med Audi Q8 är vi stolta över att kunna leverera våra moderna, extremt högpresterande däck för Audi SQ8 TDI.

-Däckets design var i fokus under utvecklingsprocessen. Precis som Audi Q8, har Audi SQ8 TDI som stor SUV, överlag högre fordonsbelastning för att garantera att belastningen uppfylls i kombination med möjlighet till höga hastigheter. Däckkonstruktionens hållbarhet var naturligtvis särskilt viktig. Dessutom fokuserade vi extra mycket på fordonets egenskaper i både vått och torrt väglag, förklarar Klaus Krause, ingenjör och chef för Hankooks europeiska forsknings- och utvecklingsavdelning.

Ventus S1 evo 3 är konstruerat med en ”bead packing”, ett nylonmaterial som ökar dess styrka i sidoväggen. Stommen med två lager och tillämpandet av ett aramid kompositmaterial minskar oönskade ökningar av rullningsomkretsen vid höga till mycket höga hastigheter (över 300 km/h) med upp till 60 %, i jämförelse med material som använts tidigare. Detta ger däcket mycket bättre körstabilitet och ökad livslängd på grund av mindre värmealstring och ger därmed ett konsekvent högt grepp även vid ett mycket brett temperaturintervall. Den sportiga, dynamiska prestandan i både torrt och vått väglag garanteras av en speciell mönstersammansättning med högpresterande naturhartser.

About Däckavisen 1170 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!