Nokians nya tjänst SnapSkan växer internationellt
Däck är en av bilens viktigaste säkerhetsutrustningar men de är bara så säkra som deras skick tillåter. Den digitala gratistjänsten SnapSkan som däcktillverkaren Nokian Tyres utvecklat tillsammans med sin egen däckkedja Vianor sägs göra det enkelt att kontrollera mönsterdjupet på däcken. Tjänsten ska expandera och fem nya kontrollstationer ska öppnas i de nordiska länderna. Enligt planen ska tjänsten fortsätta att expandera internationellt.
Nokian Tyres utvecklade tjänsten SnapSkan för att kunna ta hand om sina kunder ännu bättre. SnapSkan är världens första helt automatiska skanningsservice för däck och kontrollstationerna ligger på centrala platser, lättillgängliga för bilister. Syftet med SnapSkan är att i framtiden förbättra trafiksäkerheten för miljoner bilister.
– Omsorg och säkerhet är kärnan i allt vi gör. SnapSkan är en unik konsumenttjänst som skiljer oss från andra däcktillverkare. Med hjälp av SnapSkan kan vi kommunicera med bilister, inte bara när det gäller konditionen på deras däck, utan också hur det påverkar trafiksäkerheten generellt, säger Hille Korhonen, President & CEO för Nokian Tyres.
SnapSkan är lätt att använda och avgiftsfri
Avgiftsfria SnapSkan kontrollerar däcken enkelt och snabbt genom att skanna mönsterdjupet när bilen körs över en skanningsplatta. Systemet skickar sedan informationen om mönsterdjupet till bilägarens mobiltelefon. Tjänsten finns på centrala platser där bilarna normalt kör och bilen behöver inte stanna för kontroll. SnapSkan kan kontrollera alla däckmärken på alla personbilar.
– Vi har fått mycket positiv feedback från bilägare som har använt tjänsten. 80 procent av de som svarade på vår enkät säger att tjänsten är enkel att använda och att de vill rekommendera den till andra. Ännu viktigare är att 70 procent anser att tjänsten förbättrar trafiksäkerheten, säger Ville Nikkola, Program Manager, ansvarig för tjänsten SnapSkan på Nokian Tyres.
Ännu mer användarvänlig
SnapSkan lanserades 2016 på teknik- och startup evenemanget Slush. En prototyp av systemet installerades i ett parkeringsgarage i Helsingfors, Finland och den första riktiga anläggningen öppnades i juni 2017 i ett parkeringsgarage i Åbo. Kundfeedback från dessa två ställen användes för att utveckla SnapSkan vidare.
– Vi har utvecklat tjänsten så att den nu är ännu mer enkelt att använda, både när det gäller själva skanningen och rapporteringen till bilägaren. Vi är nu redo att lansera tjänsten till fler bilister, säger Ville Nikkola.
Under den här veckan öppnas fyra nya SnapSkan kontrollstationer i parkeringsgarage runt om i Finland. Samtidigt öppnas även den första kontrollstationen utanför Finland i Oslo, Norge. Enligt planerna ska fler SnapSkan serviceställen öppnas internationellt i framtiden.
SnapSkan
SnapSkan gör det enkelt att snabbt kontrollera mönsterdjupet på däcken med hjälp av 3D skanningsteknik. Vid överkörning skannar SnapSkan mönsterdjupet på däcken automatiskt utan att bilen behöver stannas. Bilägaren kan före eller efter skanningen välja hur informationen om mönsterdjupet förmedlas, antingen som sms eller så kan bilägaren gå in på en webbsida. Om bilägaren inte väljer något av dessa två alternativ kommer informationen om mönsterdjupet raderas två veckor efter skanningen. Om bilägaren väljer sms så kommer rapporten att skickas till bilägarens mobiltelefon helt utan kostnad. Rapporten innehåller information om mönsterdjupet och en rabattkod för rabatt vid köp av nya däck hos en vald däckåterförsäljare. SnapSkan kan monteras på in- eller utkörningsställen i parkeringsgarage och bilen körs över en skanningsplatta vid in- eller utkörning.