Nokian tipsar om hur du väljer rätt typ av vinterdäck

vinterdäck på vintern
Bild: Nokian

Varierande körförhållanden och höga bränslepriser, Nokian tipsar om hur du ska göra för att välja rätt typ av vinterdäck.

Vinterväglag varierar från torr asfalt till slask, hårdpackad snö och is. Bra vinterdäck ska klara alla de varierande vinterförhållandena. Nokian Tyres, tillverkare av världens första vinterdäck, lanserar den här vintersäsongen ett nytt dubbfritt vinterdäck, Hakkapeliitta R5 i sitt flaggskeppssortiment. Däcket ska minska bränsleförbrukningen med cirka 2,8 procent jämfört med liknande premiumdäck.

Vädret på vintern kan överraska och bli farligt, men det får inte däcken göra. Bra vinterdäck ska vara säkra och komfortabla i alla vinterförhållanden. Genom att välja rätt typ av vinterdäck kan du i stor utsträckning påverka både din körekonomi och ditt koldioxidavtryck.

Grepp på isiga, snöiga och slaskiga vägar

Den viktigaste uppgiften för vinterdäck är att ge säkra köregenskaper både på torra, våta, isiga och snöiga vägar. Ett av de mest besvärliga väglagen är slask, speciellt mellan körfilen på en hård trafikerad motorväg. Ett bra nordiskt vinterdäck ska även ge ett bra bromsgrepp, till exempel vid trafikljus där underlaget ofta kan vara isigt. Däcken ska också klara spåriga vägar med hårdpackad snö.

Mest säkerhet på isiga vägar ska flaggskeppsprodukten dubbdäcket Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 ge som som rullar pålitligt även i varmare vintertemperaturer. Vinterns nyhet, dubbfria vinterdäcket Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 ska passa för varierande vinterförhållanden. Däcket ska ge överlägset vintergrepp och kontrollerade köregenskaper. Båda däcken vann vinterdäcktesten i Vi Bilägare (nr. 12/2022 och 13/2022) i sina respektive kategorier.

– Nya Hakkapeliitta R5 har ett nytt slitbanemönster vilket tillsammans med nya innovationer som Arctic Grip Crystals och Double Block Grip-design, ökar vintersäkerheten och komforten betydligt, de viktigaste egenskaperna på ett dubbfritt vinterdäck. Resultatet är balanserade och förutsägbara köregenskaper och lägre energikostnader då rullmotståndet har minskat vilket även ger mindre koldioxidavtryck, berättar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.

Bränslebesparingar och hållbarhet

Med rätt val av däck kan man minska bränslekostnaden avsevärt. Vinterdäck med lågt rullmotstånd kräver mindre energi.

– Jämfört med liknande premiumdäck minskar Hakkapeliitta R5 bränsleförbrukningen med i genomsnitt 2,8 procent vilket innebär en besparing på upp till 48 liter bränsle under ett vinterdäcks beräknade livstid på fyra år. Koldioxidavtrycket minskar med cirka 140 kilo på fyra år. Preliminära beräkningar visar att en elbil kan spara 170 kWh el på fyra år, säger Emil Sundholm.

Utöver bränslebesparingen ökar lättrullande däck även räckvidden för elbilar och laddhybrider. Hakkapeliitta R5 har en slitbanedesign som ska göra att däcket rullar lätt vilket tillsammans med den nya gummiblandningen Green Traceminskar rullmotståndet ytterligare. Hakkapeliitta R5 har upp till 4,4 procent lägre rullmotstånd än sin föregångare och upp till 15,5 procent lägre rullmotstånd än vad konkurrenternas premiumdäck har i genomsnitt.* När det gäller elbilar kan räckvidden öka avsevärt. Jämfört med motsvarande andra premiumdäck kan Hakkapeliitta R5 öka räckvidden med 4 procent vilket kan ge 23 mil längre räckvidd under vintern.** Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 EV är världens första dubbdäck speciellt för elbilar. Årets nyhet är Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 EV , ett dubbfritt vinterdäck för elbilar.

Komfortabel vinterkörning

Däckljudet påverkar körkomforten i hög grad. Utöver bättre komfort minskar lågt däckljud även risken för att bli trött under körningen. Hakkapeliitta R5 ska öka komforten genom att eliminera de störande ljudtopparna i kupén. På dubbdäcket Hakkapeliitta 10 ska den optimala dubbplaceringen öka körkomforten genom att minimera de störande ljudvågorna i kupén.

* Skillnaden beräknas baserat på bränsleförbrukningsresultat från oberoende tidningstester 2020–2021. Förhållandet mellan bränsleförbrukningen och rullmotståndsindexet uppskattades vara 5,5. Källa: Utvärdering baserad på KPMG:s True value-studie 12/2021.

** Beräkningarna baseras på jämförelse av bränsleförbrukningen och rullmotståndet på Hakkapeliitta R5 jämfört med rullmotståndet på andra premiumvinterdäck. De viktigaste antagandena i beräkningarna är följande: antalet personbilar i Finland, Sverige och Norge, årlig genomsnittlig körsträcka och årlig genomsnittlig bränsleförbrukning. Vinterdäck uppskattas stå för 45 % av körsträckan. Samhällets kostnader för koldioxidutsläpp har beräknats utifrån ett uppskattat pris på 60 euros per ton koldioxidutsläpp, vilket är i linje med kostnaden som används av Trafikledsverket, ministeriet för klimat och miljö i Norge och US Environmental Protection Agency. År 2020 ingick inte i beräkningen på grund av att COVID-19 påverkar sifforna. Källa: Utvärdering baserad på KPMG:s True value-metodik 12/2021.

About Däckavisen 1170 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!