Nokian lanserar nya Hakkapeliitta 10

Nokian Hakkapeliitta 10 SUV och Nokian Hakkapeliitta 10. Foto: Nokian

Nokian Tyres lanserar sina nya flaggskeppsprodukter dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 10 för personbilar och Nokian Hakkapeliitta 10 SUV för SUV-bilar och crossover-bilar. Det nya däcket  ska leverera bästa möjliga säkerhet i situationer där det behövs som mest. Det nya produktsortimentet Nokian Hakkapeliitta 10 ska erbjuda nästa generationens säkerhet och vara en innovativ kombination av utmärkt vintergrepp, körsäkerhet och hållbarhet. En ny specialansering inom produktfamiljen är Nokian Hakkapeliitta 10 EV, ett däck speciellt utvecklat för el- och hybridbilar.

Nya dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 10 är skräddarsytt för att klara tuffa nordiska vinterförhållanden på ett lätt och komfortabelt sätt. Det utmärkta vintergreppet på den nya flaggskeppsprodukten ska vara ett resultat av Nokian Tyres moderna dubbteknik, rigorösa tester och noggrannt forskningsarbete. Den unika tekniken med dubbla dubbar Double Stud Technology ska ge maximalt grepp på is och snö. Dubbarna i slitbanans mittparti ska förbättra greppet vid acceleration och inbromsning medan dubbarna på skulderpartierna ska maximera greppet i kurvor och vid filbyten.

Nokian Hakkapeliitta 10

– Den viktigaste säkerhetsegenskapen på ett dubbdäck är isgrepp. Filbyte på en motorväg eller när man ska köra från en isig korsning till en hårt trafikerad väg kan vara en utmaning. Även en väg med svartis är mycket riskabel att köra på. Enligt vår produktutvecklingsfilosofi maximerar nya Nokian Hakkapeliitta 10 säkerheten på alla väglag och behåller sina kontrollerade samt pålitliga köregenskaper även vid extrema situationer. Vår uppgift är att se till att du kan köra säkert och förutsägbart varje dag vintertid, säger Olli Seppälä, Head of R&D på Nokian Tyres.

Det omfattande produktsortimentet av Nokian Hakkapeliitta 10 omfattar över 140 produkter, från 14 till 22 tum. Nokian Hakkapeliitta 10 tillhör i hastighetsklassen T (190 km/h). De flesta av produkterna är XL-märkta, den högsta möjliga lastkapaciteten. Det nya Nokian Hakkapeliitta 10 produktsortimentet börjar säljas till konsumenterna hösten 2021. De viktigaste marknaderna blir de nordiska länderna, Ryssland och Nordamerika.

Modern dubbteknik ger överlägset vintergrepp

De största utmaningarna på vinterväglag är bra bromsprestanda, greppet vid filbyten och i kurvor på hårdpackad snö. I de mest utmanande körsituationerna ger vinterdäck det första skyddet mot halkan.

En enkät visar att bilförare främst uppskattar ett pålitligt is- och snögrepp. I Nokian Tyres senaste enkät svarade nästan 50 procent av respondenterna att greppet och köregenskaperna på is är de viktigaste egenskaperna på ett vinterdäck. Ett bra snögrepp angavs som nästan lika viktig egenskap som ett bra isgrepp och även vinterdäck för nordiska förhållanden var bland de tre viktigaste sakerna i enkäten*.

För att möta bilförarnas önskemål har nya Nokian Hakkapeliitta 10 två nya dubbtyper. För att öka vinterprestandan på sina däck har Nokian Tyres förbättrat tekniken Double Stud Technology med en ny egenskap. De nya stjärnformade dubbarna har vänts i 180 grader på båda skulderpartierna. Den här nya layouten ska förbättra däckets sidogrepp och köregenskaperna speciellt på is. Dubbstiften har alltid ett optimalt läge mot vägen vilket ska öka greppgränsen och ger bilföraren mer tid att reagera innan greppet försvinner och föraren förlorar kontrollen över bilen.

Nokian Tyres har också ökat antalet dubbar på däcket och deras placering på däcket har optimerats efter varje däckdimension. Till exempel så har den mest populära däckdimensionen 205/55 R16 16 procent fler dubbar än sin föregångare vilket ska förbättra däckets säkerhetsegenskaper ytterligare.

– Utöver säkerhet är däckets lägre vägslitage och längre livslängd viktiga mål för oss. Den moderna dubbtekniken, som vi kallar för Eco Stud 10 concept, innebär att det nedersta gummilagret och det mjuka gummit under dubbarna med en luftdämpande teknik kombinerar varandra. Luftutrymmet i mitten av den nedresta delen av bottenflänsen dämpar dubbanslaget mot vägen och minskar vägslitaget. Tekniken Eco Stud 10 concept förbättrar isgreppet och minskar däckljudet dramatiskt, samtidigt som däcket uppfyller alla de krav som ställs för ett dubbdäck, säger Mikko Liukkula, Development Manager på Nokian Tyres.

Nokian Tyres har ökat livslängden på Nokian Hakkapeliitta 10 genom att förbättra slitstyrkan på dubbarna. Mer gummi i nedersta gummilagret innebär att dubbarna sitter kvar i däcket längre än tidigare. Jämfört med föregångaren Nokian Hakkapeliitta 9 ska nya Nokian Hakkapeliitta ge 10 åtta procent bättre acceleration på is.

– Väghållningen på is är betydligt bättre. Nokian Hakkapeliitta 10 fortsätter Hakkapeliitta-traditionen när det gäller bra återkoppling från däcken till styrningen. Den breda greppgränsen ger utmärkt kontroll över bilen, säger Mikko Liukkula.

Kontrollerade köregenskap och utmärkt stabilitet

Medan ett utmärkt isgrepp är ett måste så är en bra prestanda på barmark och våta samt snötäckta vägar viktiga egenskaper i varierande vinterförhållanden. Nästa generationens slitbana med bestämd rullriktning på Nokian Hakkapeliitta 10 har kraftiga lameller vilket ska förbättra stabiliteten och snögreppet. Den aggressiva och sammanflätade mönsterklackdesignen ska maximera greppet och stabiliteten medan Self-locking 3D sipes låser mönsterklackarna ihop vid vägkontakt vilket ska förbättra köregenskaperna i kurvor och vid undanmanöver.

– Slitbanans mittområde är mycket styvt vilket har skapats genom att ribborna mellan mönsterklackarna sätter ihop den längsgående mittribban med skuldrorna. Det gör däcket mer stabilt vilket ger mer exakt körrespons på barmark utan att kompromissa på vintergreppet. Den aggressiva slitbanan och den multifunktionella sajpningen är en perfekt kombination av bästa möjliga grepp, stabilitet och utmärkta köregenskaper på alla väglag, förklarar Mikko Liukkula.

Ett av de mest svåra förhållanden att köra på är slask, speciellt när det börjar frysa till mellan körfilerna på en hårt trafikerad motorväg. Det nya däcket är utvecklat för att ge bra skydd mot den farliga slaskplaningen. Den nya slitbanan har mönsterspår som är länkade ihop, vilket effektivt ska leda bort vatten och slask mellan däcket och vägen.

Acceleration and braking boosters är speciellt designade för att förbättra snögreppet rakt fram vid acceleration och inbromsning. Aggressiva Deep Snow Grooves på skulderområdena ska ge ytterligare grepp i djup snö.

Miljövänligt och komfortabelt – i alla temperaturer

Nya Nokian Hakkapeliitta 10 klarar utmanande och kalla vinterförhållanden utan problem men däcket är utvecklat att även prestera utmärkt i varierande temperaturer. Den nya flexibla gummiblandningen ska öka däckets imponerande vintergrepp i kalla temperaturer. Genom att använda tekniken cutting-edge och högpresterande råmaterial ska nästa generationens vintergummiblandning på Nokian Hakkapeliitta 10 även erbjuda utmärkt vintergrepp och stabil prestanda i mildare väderförhållanden.

Utöver Nokian Tyres hållbara produktion ska även mängden av biobaserade material i gummiblandningen förstärka däckets hållbarhet. Nya innovativa råmaterial, som till exempel tallharts och rapsolja, utgör upp till 30 procent av alla material i gummiblandningen. Över 50 procent av alla oljor i gummiblandningen är biobaserade.

Nokian Tyres ska också ha minskat däckets rullmotstånd. Lågt rullmotstånd sparar bränsle och minskar bilens skadliga utsläpp. Den fyndiga användningen av råmaterial tillsammans med lågt rullmotstånd ska göra Nokian Hakkapeliitta 10 till ett hållbart val för bilägare.

Ny nivå av tysthet

Eftersom våra vintrar blir varmare och det finns mindre snö så blir däckets ljudnivå en allt viktigare egenskap. Lite snö på vägarna innebär dock inte att risken för halka minskar. När vatten och slask fryser till på vägen under natten är vägarna hala på morgonen och det kan även förekomma svartis som är mycket svårt att se.

– Dubbdäckets nackdel har alltid varit ljudnivå. Därför satsade vi mycket resurser i forskning och tester i syfte att minska däckljudet så mycket som möjligt på nya Nokian Hakkapeliitta 10. Dubbplaceringen på slitbanan har dataoptimerats så att dubbarna skapar betydligt mindre ljud än tidigare vid vägkontakt. Fördelen när det gäller ljudnivån i kupén är dramatiskt märkbar, säger Mikko Liukkula.

Nokian Tyres har optimerat dubbplaceringen separat för alla däckdimensioner av Nokian Hakkapeliitta 10. När en dubb slår mot vägen så skapar det ljudvågor som förs vidare genom gummiblandningen till däckets stålbälteskonstruktion och vidare till däcksidorna. Därifrån söker sig ljudvågorna till fälgarna och bilens kaross och till sist i kupén. Fördelen med den optimala dubbplaceringen är att man kan eliminera de mest frekventa ljudtopparna som öronen upplever som störande.

– Resultatet av ljudförbättringarna på Nokian Hakkapeliitta 10 är att däckljudet är mjukt, komfortabelt och stabilt. Det krävdes hundratals datasimuleringar, mängder av tester på våra testbanor och vi uppfyllde också önskemål från våra kunder. Vi är stolta över det nya Nokian Hakkapeliitta 10. Utöver bästa möjliga nästa generationens säkerhet vill våra kunder även ha bästa möjliga nästa generationens komfort, säger Mikko Liukkula.

Nokian Hakkapeliitta 10 SUV – Mer slitstyrka och balanserat grepp

Kraftfulla SUV-bilar ställer stora krav på däck. De måste vara kraftiga och robusta för att ge de höga och tunga SUV-bilarna stabila köregenskaper även i högre farter och i dåliga vägförhållanden. Nya Nokian Hakkapeliitta 10 är skräddarsytt för att möta kraven från stora SUV-bilar. Däcket har samma säkerhetsdetaljer och moderna tekniska lösningar som däckmodellen för personbilar, men SUV-däcket ger mer slitstyrka och stabilitet för att klara höga vikter exakt och pålitligt.

Nokian Hakkapeliitta 10 SUV

Nokian Hakkapeliitta 10 SUV har en skräddarsydd styv slitbana och stödribbor på skulderpartierna. Stödribborna tillsammans med slitbanans nedersta gummilager ska minska mönsterklackarnas rörlighet vilket förbättrar körstabiliteten och slitstyrkan. Däckets Nästa generationens vintergummiblandning är skräddarsydd för varierande SUV-bruk. Gummiblandningen ska fungera utmärkt i varierande temperaturer, ger utmärkt slitstyrka och säkerställer säkert grepp samt stabila köregenskaper.

Vinterväglag innebär många utmaningar för bilförare, allt från snö- och istäckta vägar till vägar med dålig beläggning och potthål. På samma sätt som alla Nokian Tyres SUV-produkter har även Nokian Hakkapeliitta 10 SUV aramidförstärkta däcksidor enligt Aramid Sidewall technology.

Aramidförstärkta däcksidor ska öka slitstyrkan och skyddar däcket i utmanande körförhållanden. De starka syntetiska aramidfibren i gummiblandningen förstärker däcksidorna mot stick- och skärskador som annars kan skada ett däck. En plötslig däckskada kan leda till stora kostnader men de aramidförstärkta däcksidorna skyddar däcket mot allvarliga skador från vassa föremål.

Nokian Hakkapeliitta 10 EV – Komfortabelt och miljövänlig körning

Digitaliseringen och elektrifieringen är en global megatrend även inom bilbranschen. Vid valet av däck till en hybridbil eller elbil är säkerhet, lågt rullmotstånd och låg ljudnivå viktiga egenskaper. I Nokian Tyres enkät anger de som svarade på enkäten att lågt däckljud, lågt rullmotstånd som ökar räckvidden och stabila samt pålitliga köregenskaper är de viktigaste egenskaperna som elbilsägare uppskattar på ett däck*.

Nokian Hakkapeliitta 10 EV

En ny specialansering i produktfamiljen Nokian Hakkapeliitta är nya Nokian Hakkapeliitta 10 EV. Däcket är utvecklat med hållbar teknik och  ska erbjuda maximal säkerhet och komfort för elhybrider och elbilar.

Elbilar är tystare än traditionella bilar med en förbränningsmotor. De enda ljud som elbilar genererar kommer från vind och däck. I utvecklingen av Nokian Hakkapeliitta 10 EV uppmärksammades speciellt isoleringen av ljudvågor. Även om den vanliga däckmodellen av Nokian Hakkapeliitta 10 redan har ett lågt däckljud så höjer tekniken SilentDrive™ Technology körkomforten på maximal nivå på Nokian Hakkapeliitta 10 EV. Den låga ljudnivån uppnås genom att ha ett lager av ljuddämpande skum i däckets innerline. Tekniken Silent Drive finns på alla däckdimensioner av Nokian Hakkapeliitta 10 EV.

– Elbilar är tysta vilket innebär att lågt däckljud handlar om komfort. När däcken rullar på vägen så skapar däckets slitbana och dubbarna däckljud vid vägkontakt. Det leder till att det skapas vibrationer i däcket med ljudtoppar på cirka 200 Hz. Den nya tekniken Silent Drive absorberar dessa vibrationer, minskar ljudnivån och ökar körkomforten. Beroende på däcksidans höjd och storleken på däcket kan skummet i däckets innerline minska resonanstopparna med upp till 9 dB. Utöver lägre däckljud är det mer komfortabelt att köra bil och föraren blir mindre trött. Tillsammans med den optimerade dubbplaceringen är Nokian Hakkapeliitta 10 EV ett perfekt val till elbilar, säger Hannu Onnela, Senior Development engineer på Nokian Tyres.

Elbilar är ofta effektiva och väger mer än bilar med förbränningsmotor vilket ställer sina speciella krav på däck. Nokian Tyres har skräddarsytt Nokian Hakkapeliitta 10 EV-däck efter de krav som elbilar ställer för däck. Däcket har en mer robust konstruktion och mer gummi i slitbanan. Den robusta konstruktionen ger utmärkt stabilitet och slitbanan ska klara elbilens höga vridmoment och bilens vikt. Mer gummi i slitbanan ska även minska däckljudet.

Lägre rullmotstånd ökar bilens räckvidd. För att ytterligare minska rullmotståndet har Nokian Hakkapeliitta 10 EV en gummiblandning som är en skräddarsydd grön mix, av nästa generationens vintergummiblandning. Däcksidorna har tunna spår och är aerodynamiska för att ytterligare öka räckvidden.

Rigorösa tester i extrema förhållanden

Utvecklingen av ett nytt dubbdäck kräver mer än fyra års forskning och utveckling samt tusentals mil av testkörning i riktiga körförhållanden. Utvecklingen av slitbanan, konstruktioner och gummiblandningar för nya Nokian Hakkapeliitta 10 krävde tusentals timmar av datamodellering, laboratorietester och autentiska tester i varierande förhållanden, speciellt i finska Lappland på Nokian Tyres testbana White Hell. Nokian Hakkapeliitta 10 representerar nordisk premiumkvalitet och det senaste av Nokian Tyres kunnande.

Slitagevarnare – för din säkerhet

Den patenterade slitagevarnaren (Winter Safety Indicator, WSI) i slitbanan visar tydligt däckets mönsterdjup i millimeter. På slitbanan finns också en symbol av en snöflinga som försvinner när mönsterdjupet är under fyra millimeter. Då är det dags att köpa nya däck för att garantera säkra vinteregenskaper.

På däcksidan finns en inforuta där man kan markera rätt lufttryck och däckets placering, vilket ökar säkerheten ytterligare.

Viktigaste innovationerna:

Double Stud Technology. Maximal säkerhet på is och snö. Dubbarna i slitbanans mittparti förbättrar greppet vid acceleration och inbromsning medan dubbarna på skulderpartierna maximerar greppet i kurvor och vid filbyte. De nya stjärnformade dubbarna har vänts i 180 grader på båda skulderpartierna. Den här nya layouten förbättrar däckets sidogrepp och köregenskaperna speciellt på is. Den optimerade dubbplaceringen förbättrar även ljudnivån och körkomforten.

Eco Stud 10 concept. Mindre vägslitage, mer komfort. Eco Stud dämpning med ett luftutrymme på mellersta delen av bottenflänsen, det nedresta gummilagret och det speciellt mjuka gummit under dubbarna med en luftdämpande teknik dämpar dubbslaget mot vägen. Det miljövänliga moderna dubbkonceptet minskar även däckljudet till en komfortabel nivå.

SilentDrive™ Technology. Maximal komfort. Genom att ha ljuddämpande skum i däckets innerline blir ljudnivån betydligt lägre. Skummet absorberar resonans från däcket vilket minskar däckljudet och ökar komforten. Tekniken finns på Nokian Hakkapeliitta 10 EV.

Nästa generationens vintergummiblandning. Utmärkt vintergrepp och lågt rullmotstånd. Den nya gummiblandningen håller sig flexibel i varierande temperaturer och presterar utmärkt även i mildare temperaturer. Nya innovativa råmaterial, som till exempel tallharts och rapsolja, utgör upp till 30 procent av all material i gummiblandningen. Över 50 procent av alla oljor i gummiblandningen är biobaserade. Lågt rullmotstånd sparar bränsle och minskar bilens skadliga utsläpp.

Aramid Sidewall Technology. Slitstyrka och skydd i överraskande situationer. Aramidförstärkta däcksidor ökar slitstyrkan och skyddar däcket i utmanande körförhållanden. De extremt starka syntetiska aramidfibren i gummiblandningen skyddar däcksidorna mot stick- och skärskador som annars kan skada ett däck.

Brake and Acceleration Boosters. Speciellt utvecklade för att öka greppet på snö. Skarpa, sågtandformade boosters förbättrar greppet rakt fram vid acceleration och inbromsning.

Deep snow grooves. Aggressiva Deep snow grooves på skulderområdena ger ytterligare grepp i djup snö.

Self-locking 3D-sipes. Mer exakta köregenskaper. Self-locking 3D sipes låser mönsterklackarna ihop vid vägkontakt vilket förbättrar köregenskaperna i kurvor och undanmanöver.

*Vinterdäckenkät 2020. Enkäten gjordes av YouGov under februari-mars 2020 och cirka 1000 personer i olika åldrar svarade på frågorna.

Profilbild
About Joakim Held 842 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!