Nionde året för Hankook i DTM
Nionde DTM-säsongen, nytt partnerskap med erkända racingserier och ett nytt avancerat premiumdäck
Hankook fortsätter med gasen i botten och utökar konsekvent sin satsning på motorsport. I början av året ingick Hankook fler partnerskap med erkända racingserier. Hankook har varit DTM:s exklusiva däckpartner sedan 2011 och den nya säsongen startar i början av maj. Baserat på teknik som testats i DTM fortsätter företaget att ta fram avancerade personbilsdäck.
Den här säsongen samarbetar Hankook även med Formula Renault Europcup. Denna prestigefyllda racingserie arrangerar tio racinghelger på ikoniska racingbanor, såsom Silverstone, Monza, Hockenheim och Monaco, för Formel 1. I detta format tävlar 24 bilar mot varandra på Ventus Race-däck. I år kommer Hankook även för första gången att förse Belcar-serien med sina premiumdäck Ventus Race. Denna racingserie i Belgien och Nederländerna inkluderar GT-bilar och touringbilar.
Mini Challenge Italia kommer också att köra på tillverkarens premiumdäck Ventus Race i år. Serien med den legendariska minin består av sex deltävlingar i Italien, med en sista rond i Monza den 20 oktober. I enlighet med mottot ”full fart framåt för kvinnor” har Hankook även försett den nylanserade W-serien med avancerade racingdäck redan från start. Ensitsserien för kvinnliga förare består av sex ronder och startar exklusivt i DTM:s program.
”Motorsport är en viktig del av Hankooks DNA och DTM ger oss en suverän plattform för att demonstrera våra avancerade däcks prestanda och vår expertis på en internationell toppnivå,” sa Han-Jun Kim, VD för Hankook Tire Europe. ”Vi håller alltid utkik efter intressanta serier och format så att vi kan utvecklas vidare med våra premiumprodukter. Partnerskapet med den nya W-serien är särskilt intressant. Vi är glada över att vara inblandade i det banbrytande arbetet i detta format.”
Fansen väntar ivrigt på att DTM-serien ska börja, vilket traditionsenligt sker på Hockenheimring från 3 till 5 maj. För Hankook startar den första ronden på den ikoniska banan nära Heidelberg den nionde säsongen som exklusiv däckpartner för världens populäraste internationella touringbilserie.
”Vi är väldigt glada att ha en så professionell och pålitlig däckpartner som Hankook för DTM. Hankook är ett internationellt företag och en av världens största däcktillverkare. Hankook förser teamen med moderna racingdäck som är väldigt säkra och låter förarna testa sina gränser. Det är så det ska vara i förstklassig motorsport,” sa ITR:s ordförande Gerhard Berger.
Med Aston Martin inkluderar DTM för första gången på flera år en icke-tysk tillverkare. Den brittiska sportbilstillverkaren har gott om erfarenhet av internationell motorsport och utlovar redan från början att vara en seriös utmanare till Audi och BMW, som har många års vana av DTM.
För Manfred Sandbichler är det långvariga och pålitliga samarbetet mellan Hankook, DTM och tillverkarna bästa möjliga grund för att bemästra de ökade kraven, som är nya för alla.
”Bilarna har förändrats avsevärt men Hankooks racingdäck har förblivit detsamma i år, så teamen med Hankook-ingenjörer och tillverkarna måste slå sig ihop och samarbeta intensivt för att se till att bilen och racingdäcken bildar en helhet. Det har fungerat perfekt tidigare, så jag är säker på att vi får ännu en suverän och framgångsrik DTM-serie trots de nya utmaningarna,” sa Sandbichler, Hankooks motorsportchef för Europa.
Hankook står inför nya utmaningar sitt nionde år med DTM. För första gången kommer DTM-bilarna att drivas av nya fyracylindriga turbomotorer med en kapacitet på två liter, som genererar 100 hästkrafter mer än V8-motorerna som användes tidigare.
”Vi har en helt ny bil med lägre downforce, en större spoiler och en ny turbomotor, som har helt andra prestandaegenskaper än drivlinan som användes tidigare i DTM. Därför har kraven på Hankooks racingdäck förändrats helt. Mer kraft innebär att vi måste tänka på hjulspinn, som kan leda till att ytan på däcken blir överhettad och sliter mer på slitbanan än tidigare. För att undvika detta måste föraren använda den oerhörda kraften hos turbomotorn, vars prestandaegenskaper är mycket skarpare än hos en sugmotor, på ett kontrollerat och avmätt sätt. Detta lägger ännu större vikt på förarens förmåga, och det är ju det fansen och åskådarna vill se. Dessutom blir Hankooks racingdäck ännu viktigare, så vi får garanterat gott om spänning och drama på säsongens första race på Hockenheimring, som är en av de mest utmanande banorna i DTM,” sa Thomas Baltes, Hankooks racingingenjör med ansvar för DTM.
Åskådarna och fansen vid racingbanorna bjuds på fascinerande motorsport, men bilister drar så klart också nytta av Hankooks inblandning i motorsport. Erfarenheten och data från åratal som däckpartner för DTM har inkorporerats i utvecklingen av det nya premiumdäcket Ventus S1 evo 3.