Miljontals däckbyten på 14 dagar en omöjlig ekvation

Däckskiftare
BIld: SFVF


När vintern släpper taget om våra vägar brukar däckbyten vara ett säkert vårtecken. Fram till 31 mars ska du ha vinterdäck men senast den 15 april ska vinterdäcken bytas ut, såvida inte vinterväglag råder. Under dessa två veckor byts däck på miljontals bilar i landets alla verkstäder och mekanikerna kämpar för att hinna med. Samtidigt visar statistik från Lasingoo och Sveriges Fordonsverkstäders Förening att ekvationen inte går ihop.

Svenska fordon måste ha vinterdäck från 1 december till 31 mars om det är vinterväglag, men det är däremot tillåtet att byta till dubbdäck redan 15 oktober. På hösten har bilägare alltså betydligt längre tid på sig att byta däck jämfört med på våren när bilägare i regel bara har två veckor på sig.

— Aprilvädret är som bekant oberäkneligt och det är svårt att veta exakt när vintern släpper taget om våra vägar. Vår bokningsstatistik visar att nästan 80 procent av alla däckbyten förra våren gjordes under dessa två veckor. Det bästa för både bilägare och mekaniker vore om tiden man har på sig att skifta däck kunde förlängas med två veckor, men tills dess hoppas vi kunna underlätta situationen genom att dela med oss av den här informationen för att försöka sprida ut däckbytena, säger Gustaf Hesselman, vd på Lasingoo till Däckavisen.

I Sverige finns det 4,9 miljoner bilar i trafik, varav ungefär 70% har dubbdäck som behöver bytas ut senast 15 april, såvida inte vinterväglag fortfarande råder. Det innebär att Sveriges cirka 18 000 mekaniker har två veckor på sig att skifta däck på 245 000 bilar per dag. Det blir i genomsnitt:

• 190 bilar att byta däck på för en mekaniker under hela perioden om 14 dagar • Mer än 13 bilar per mekaniker och dag
• Varje mekaniker behöver lyfta ungefär 2,2 ton varje dag under perioden
• På 14 dagar ska en mekaniker lyfta 30,5 ton

Trots att många bil- och däckverkstäder tar in extra personal för att hinna med när det är som mest jobb kan det lätt bli långa köer och väntetider för bilägarna. Även Bo Ericsson på Svenska Fordonsverkstäders Förening, SFVF, flaggar för att många verkstäder har svårt att hinna med när trycket är som störst och varnar för att oseriösa aktörer utnyttjar situationen.

— Under den mest intensiva perioden får verkstadspersonalen göra många tunga lyft för att hinna med alla bilar. Ett standardhjul väger ca 20 kg, vilket betyder att en mekaniker som skiftar hjul på en bil lyfter 160 kg per bil, vilket dels leder till ökade sjukskrivningstal men också till att oseriösa däckskiftare dyker upp på parkeringsplatser, marknader och shoppingcenter och erbjuder svartjobb — utan varken tillräcklig kunskap, försäkring eller garanti på arbetet. En längre säsong skulle ge seriösa aktörer större möjlighet att hjälpa fler kunder, säger Bo Ericsson, vd på SFVF.

Det är inte ovanligt att bilägare som anlitat svartjobbare för att byta till sommardäck har råkat illa ut när däcken monterats felaktigt. Många gånger sker däckbytet på en parkeringsplats och när olyckan är framme finns det ingen att reklamera till eftersom utföraren har packat ihop verksamheten och försvunnit därifrån.

Se även bifogat diagram för den procentuella fördelningen av bokade däckbyten under den intensiva perioden i april 2018.

däckdata compilator