Michelin X Multi-serien utökas med fyra nya lastbilsdäck

Foto: Michelin

Michelin uttökar sin X Multi serie av lastbilsdäck, lämpat för medellånga transporter, med X Multi Z och X Multi D i dimension 315/80 R 22.5, samt introducerar två nya däck i 385/65 R 22,5, X Multi HL Z och X Multi HL T.

X Multi Z och X Multi D är nu också tillgängliga för dem som använder 315/80 R 22.5, en dimension som står för en stor del av den totala marknaden. X Multi HL Z och X Multi HL T tillgodoser efterfrågan av extra lastkapacitet på styraxeln för lastbilar försedda med kran, 38 tons släp och tvåaxlade semitrailers, tillsammans med övriga fördelar som mångsidighet och livslängd som alla däck i X Multi-serien erbjuder. Införandet av Michelins senaste teknologier har resulterat i betydande potentiella besparingar tack vare upp till 30 procents[3] längre livslängd.

De flesta X Multi-däck har 3PMSF godkännande och är därmed godkända för vinterkörning, även vid 2 mm mönsterdjup klarar de certifieringen[4].

Som alla Michelins lastbilsdäck kan Michelin X Multi mönsterskäras och regummeras och bidrar därigenom till Michelins ‘Everything Sustainable’-plan. Längre livslängd tillsammans med ett cirkulärekonomiskt tänkande gör att åkerier både kan minska sina driftskostnader och sitt miljömässiga fotavtryck, samtidigt som de kan dra nytta av däckens maximala potential.

Michelin X Multi Z och X Multi D som hittills i huvudsak täckt 315/70 R 22.5-marknaden har nu utvidgats med en 315/80 R 22.5 version som svar på den stora efterfrågan i den dimensionen.

Michelin X Multi Z för styrande och frirullande axlar ger en möjlig ökning av livslängden med 15 procent jämfört med sin föregångare[5]och bygger på Michelins Regenion, Forcion och Infinicoil-teknologier.

Michelin X Multi D för drivaxlar ger en potentiell ökning av livslängden med 10 procent jämfört med föregångaren[6]. Slitbanan använder Regenion-teknologi, medan Powercoil- teknologi används i stommen.

Michelin X Multi HL Z är ett 385/65 R 22.5-däck för styrande- och frirullande axlar, särskilt avsett för lastbilar med 10 tons framaxel som t.ex. stora kranbilar. Det nya HL Z-konceptet har ökat lastkapaciteten till tio ton per axel samtidigt som den potentiella livslängden ökat med 30 procent jämfört med föregångaren[7].

Michelin X Multi HL T i 385/65 R 22.5 är svaret på den avgörande frågan om lastkapacitet vid en tid när treaxlade semi-trailers allt oftare ersätts av trailers med två axlar, samt för de två sista axlarna på 4-axlade 38 tons släp.

Nya Michelin XMulti HL T klarar att bära ett extra ton per axels amtidigt som däckmönstret med Regenion och Carbion-teknologi ger längre livslängd (upp till 25 procent möjlig extra körsträcka jämfört med sin föregångare) samt lägre rullmotstånd.

[1] Michelins interna studie genomförd i februari 2020 – simulering av däckets livslängd med extrapolering till dess 2 mm av mönsterdjupet återstod), jämförelse mellan 385/65 R 22.5 MICHELIN X MULTI HL Z däck och den tidigare serien 385/65R 22.5 X MULTIWAY HD XZE. Resultatet kan variera beroende på väg och väderförhållanden.

[2] Michelin-studie från Ivalo i Finland i februari 2018. Greppstest i snö (3PMSF) på en 4×2 lastbil utrustad med MICHELIN X® MULTI™ D 315/70 R 22.5-däck (samma däckmönster som på 315/80 R 22.5): 3PMSF-resultat stabila vid tre olika nivåer av däckslitage (nya / 8 mm återstående mönsterdjup / 2 mm återstående mönsterdjup). Resultaten kan variera beroende på väg- och väderförhållanden.

[3] Michelins interna studie från februari 2020 – simulering av däckets livslängd med extrapolering till dess 2 mm återstod av däckmönstret, en jämförelse mellan 385/65 R 22.5 MICHELIN X MULTI HL T-däcket och den tidigare serien 385/65R 22.5 X MULTIWAY HD XZE. Resultatet kan variera beroende på väg och väderförhållanden.
[4] Michelin-studie från Ivalo i Finland i februari 2018. Greppstest i snö (3PMSF) på en 4×2 lastbil utrustad med MICHELIN X® MULTI™ D 315/70 R 22.5-däck (samma däckmönster som på 315/80 R 22.5): 3PMSF-resultat stabila vid tre olika nivåer av däckslitage (nya / 8 mm återstående mönsterdjup / 2 mm återstående mönsterdjup). Resultaten kan variera beroende på väg- och väderförhållanden.
[5] Michelins interna beräkningar från mars 2020 – simulering av däckets livslängd med extrapolering av resultaten för dimensionen 315/80 R 22.5 jämfört med resultaten för 315/70 R 22.5 tidigare testat gentemot MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE + 15 % för MICHELIN X® MULTI™ Z 315/80 R 22.5 jämfört med MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE 315/80 R 22.5. Resultaten kan variera beroende på väg- och väderförhållanden.
[6] Michelins interna beräkningar från mars 2020 – simulering av däckets livslängd med extrapolering av resultaten för 315/80 R 22.5 jämfört med resultaten för 315/70 R 22.5 som tidigare testats gentemot MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE: + 10 % för MICHELIN X® MULTI™ D 315/80 R 22.5 jämfört med MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE 315/80 R 22.5. Resultaten kan variera beroende på väg- och väderförhållanden.
[7] Michelins interna beräkningar från mars 2020 – simulering av däckets livslängd med extrapolering av resultaten för dimensionen 315/80 R 22.5 jämfört med resultaten för 315/70 R 22.5 tidigare testat gentemot MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE + 15 % för MICHELIN X® MULTI™ Z 315/80 R 22.5 jämfört med MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE 315/80 R 22.5. Resultaten kan variera beroende på väg- och väderförhållanden.
[8] Forskning genomförd av Michelin i sitt Technology Centre då prestanda jämfördes mellan Michelin-däck med INFINICOIL-teknologi och Michelin-däck utan INFINICOIL-teknologi.

Profilbild
About Joakim Held 567 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen