Michelin rapporterar ökad vinst och försäljning
Michelin ökar sin försäljning med 7,8 % i en försämrad miljö och på krympande marknader. Rörelseresultatet ökade med 179 MEUR varav 127 MEUR från förvärv.
I en försämrad miljö och på krympande marknader, ökade försäljningen med 7,8 % vid konstant växelkurs, lyftes genom förvärv (upp 6,8 %). Koncernen förbättrade sin prestanda tack vare en stram styrning av verksamheten. Rörelseresultatet vid konstant växelkurs ökade med 179 miljoner euro, varav 127 miljoner euro från förvärv, och segmentets rörelsemarginal var + 12,5 %. Volymerna minskade med 1,2 % i linje med markanderna. Nettoeffekter av förändringar i prismix och råvarukostnader med 324 miljoner euro, vilket vittnar om en fortsatt prisdisciplin och en förbättrad produktmix med tillväxt i försäljningen av 18-tum och större personbilsdäck. En utdelning om 3,85 euro per aktie föreslås.
Integreringen av Fenner och Camso var i linje med förväntningarna, och en fortsatt implementering av strategin med förvärvet av den indonesiska däcktillverkaren Multistrada och telematikleverantören Masternaut.
-År 2019, i en mycket instabil miljö, behöll Michelin framgångsrikt sin marknadsandel och förbättrade sina intäkter. Under denna särskilt krävande period av omvandling för koncernen vill jag personligt tacka alla våra anställda för att vi visade ett sådant anmärkningsvärt engagemang. Förutom att leverera denna solida prestanda, fortsätter män och kvinnor i Michelin att fortsätta att innovera varje dag, inte bara med däck utan också inom områden som vätgasrörlighet och biosourcerade och högteknologiska material, säger Florent Menagaux, VD.
Utsikt 2020
År 2020 förväntas däckmarknaden för personbilar och lätta lastbilar minska något under året, med en platt tillväxt i efterfrågan av ersättningsdäck och en fortsatt minskning av efterfrågan på originalutrustning. Lastbils- och terrängdäcksmarknaderna bör fortsätta att minska, påverkade av den kraftiga nedgången inom originalutrustning. Gruvmarknaderna bör också krympa på grund av en liten lagerjustering, medan däckförbrukningen bibehålls.
I denna generellt sjunkande marknadsmiljö är Michelins mål för 2020 som följer:
Koncernens rörelseresultat med konstant paritet något lägre än föregående år och fritt kassaflöde på mer än 1,5 miljarder euro exklusive effekten av coronaviruskrisen i Kina.