Michelin presenterar hållbart racingdäck för motorcyklar

Foto: Michelin

Michelin har inför årets säsong av tävlingsserien för eldrivna motorcyklar, MotoE World Cup, tagit fram ett nytt racingdäck som består av mellan 33 och 40 procent återvunnet material. Det nya racingdäcket som presenterades tidigare i veckan innehåller bland annat återvunnen kimrök som producerats med hjälp av Enviros återvinningsteknologi för uttjänta däck.

MotoE är en tävlingsserie för eldrivna motorcyklar som i år körs för tredje året. Michelin är leverantör av däck till tävlingsdeltagarna och har inför årets säsong tagit fram ett däck som ska ha betydligt mindre miljöbelastning tack vare ett högt innehåll av återvunnet material, däribland återvunnen kimrök som levererats av Enviro. Enligt Michelin har tester under våren visat att de nya och mer hållbara däcken dessutom ska bidra till kortare varvtider samtidigt som de blir varma fortare med förbättrat grepp som resultat.

– Det är förstås fantastiskt kul att Michelin redan några månader efter att vi ingick vårt strategiska partnerskap introducerar ett racingdäck som inte bara är mer hållbart tack vare vår teknologi, utan också visat sig ha bättre prestanda. Det är ännu ett bevis för att det inte finns någon motsättning mellan ökad hållbarhet och hög kvalitét vilket bådar väldigt gott för den fortsatta utvecklingen av produkter baserade på våra återvunna material, säger Thomas Sörensson, vd på Enviro.

Tidigare i år presenterade Michelin mycket ambitiösa planer på hållbarhetsområdet och annonserade bland annat avsikten att alla däck år 2050 ska tillverkas av enbart hållbara material. Tills 2030 är målet att 40 procent av alla ingående material ska vara hållbara. Michelins satsning på att ta fram hållbara racingdäck speglar dessa ambitioner och de nya däcken för MotoE är på god väg att nå delmålet för 2030 – de bakdäck som används i årets säsong innehåller redan 40 procent återvunnet material medan framdäcken har en något lägre halt, 33 procent.

Michelin höll nyligen en kapitalmarknadsdag där hållbarhet var ett stort och viktigt tema. I ett flertal av de presentationer som företagets ledning höll lyftes Enviro och dess återvinningsteknologi fram som en viktig faktor för Michelins möjligheter att nå företagets hållbarhetsmål. När det nya racingdäcket nu presenterades utmålades det strategiska partnerskapet med Enviro som avgörande för att ta fram däcket.

– Det är helt uppenbart att Michelin verkligen avser ta till vara de möjligheter till en ökad hållbarhet som vårt strategiska partnerskap innebär. Att Michelin använder sig av motorcykelracing som skyltfönster både för sina satsningar och för återvunnen kimrök är oerhört positivt för Enviro och för återvunnen kimrök, säger Thomas Sörensson.

Mer information om Michelins hållbarhetssatsning på deras webbplats för motorsport.

Profilbild
About Joakim Held 895 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!