Michelin planerar att stänga två fabriker i Frankrike
Michelin planerar att stänga fabrikerna i Cholet och Vannes till 2026 på grund av marknadsförändringar. Företaget lovar stöd för anställda och lokala arbetstillfällen.
Beslutet ska ha blivit oundvikligt med tanke på de strukturella förändringarna på marknaden för personbils-, lätt lastbils- och lastbilsdäck samt den försämrade konkurrenskraften i Europa.
Koncernen är fast besluten att hjälpa varje berörd medarbetare genom att erbjuda individuellt anpassat stöd. Michelin kommer även att stödja de två drabbade samhällena genom att skapa minst lika många arbetstillfällen som går förlorade.
Frankrike är ett kärnland och en strategisk marknad för Michelin, där koncernen kontinuerligt investerar.
Igår den 5 november meddelade Michelin de 1 254 anställda vid fabrikerna i Cholet och Vannes sin avsikt att lägga ned produktionen senast i början av 2026. Båda fabrikerna ska under flera år ha kämpat med allvarliga ekonomiska utmaningar.
Trots medarbetarnas anmärkningsvärda engagemang och koncernens insatser har det inte varit möjligt att upprätthålla de två fabrikerna. Anläggningarna har påverkats kraftigt av de strukturella förändringarna på marknaden för personbils-, lätt lastbils- och lastbilsdäck samt av den försämrade konkurrenskraften i Europa, särskilt på grund av inflation och stigande energipriser. Detta beslut ska ha fattats som en sista utväg, efter att alla alternativa lösningar och scenarier har analyserats och utvärderats.
Under de senaste åren har den europeiska marknaden för personbils-, lätt lastbils- och lastbilsdäck genomgått en djupgående förändring, med en stark trend mot lågprisdäck, främst från Asien, vilket har påverkat premiumsegmentet negativt. Under det senaste decenniet har marknadsandelen för lågprisdäck inom personbils- och lätt lastbilssegmentet samt lastbilssegmentet ökat med 9 respektive 11 procentenheter, vilket har minskat premiumsegmentets andel med 11 respektive 8 procentenheter (Källa: Roland Berger, maj 2023 för lastbilsdäck och juni 2024 för personbils- och lätt lastbilsdäck). Detta har lett till strukturell överkapacitet vid några av Michelins anläggningar i Europa.
Med full förståelse för konsekvenserna av sitt beslut är Michelin fast besluten att mobilisera alla tillgängliga resurser för att ge individuellt stöd till de 1 254 berörda medarbetarna samt de två drabbade samhällena.
Michelin-koncernen kommer att reservera cirka 330 miljoner euro i sina konsoliderade räkenskaper för 2024.
Koncernens första åtagande: individanpassade lösningar för att stödja varje berörd medarbetare
Michelins högsta prioritet är nu att ge individuellt stöd till varje drabbad medarbetare för att hjälpa dem att bygga en ny framtid för sin karriär.
Michelin har för tillfället beslutat att stoppa produktionen vid båda fabrikerna fram till den 11 november för att ge ledningen och fackföreningarna tid att föreslå kollektiva och individuella samtal med de anställda. Målet är att sätta upp ett stödsystem för medarbetarna som ger omedelbar hjälp efter tillkännagivandet.
Som en del av samråd med arbetstagarrepresentanter och förhandlingar med fackföreningarna kring stödåtgärder, har ledningen satt som tydligt mål att varje medarbetare ska ha en personligt anpassad lösning i slutet av stödperioden.
Förstärkta och anpassade stödåtgärder
Alla drabbade medarbetare kommer att få individuellt stöd för att hjälpa dem att skapa en ny framtid:
- Vissa kan vara berättigade till förtidspension.
- Andra kan välja att få stöd för interna omplaceringar inom Michelin.
- Slutligen, för de flesta som kan komma att utnyttja omställningsåtgärder utanför företaget:
Individuellt stöd kommer att tillhandahållas av en specialiserad konsultfirma, vilket garanterar en pålitlig lösning för återgång till arbetsmarknaden; samt en djupgående analys av anställningsbarhet genom fortsatt utbildning och skräddarsydda utbildningsprogram med möjlighet till omskolning.
För att skapa bästa möjliga förutsättningar för en smidig övergång till en ny arbetsplats:
- möjlighet till fortsatt stöd efter prövotiden hos en ny arbetsgivare om tjänsten inte skulle bekräftas;
- kompensation för eventuell löneskillnad på upp till 400 euro brutto per månad i tre år.
En gemensam kommitté för att övervaka stödfasen kommer att förhandlas fram, så att fackföreningarna och ledningen gemensamt kan säkerställa att planen fungerar smidigt för varje berörd medarbetare.
Ett tillvägagångssätt som tar hänsyn till de två anläggningarnas kontext
Michelins stödmodell tar hänsyn till arbetsstyrkans starka kompetenser och de specifika förutsättningarna vid fabrikerna i Cholet och Vannes. Exempelvis: när det gäller människor, eftertraktad branschkunskap, en majoritet av operatörerna har starka band till sin region och få medarbetare är nära pensionsåldern. Och när det gäller samhällena är arbetsmarknaden relativt dynamisk.
Koncernens andra åtagande till samhällena i Cholet och Vannes: aktivt bidra till att skapa minst lika många lokala arbetstillfällen
Michelin kommer att mobilisera all expertis inom Michelin Development, en enhet som är specialiserad på att skapa företag och arbetstillfällen, för att stödja revitaliseringen av arbetsmarknaderna i Cholet och Vannes. Michelin Development kommer att analysera möjligheter för framtida tillverknings- eller tjänstebaserade verksamheter, i samarbete med lokala myndigheter och ekonomiska utvecklingspartners. Dessa möjligheter kommer att utvärderas utifrån lokalsamhällenas utvecklingsstrategier.
Revitaliseringsinsatserna kommer att fokusera på framtidsinriktade jobb för de drabbade samhällena, främst inom tillverkning och tjänster baserade på tillverkningsindustri.
Tidigare erfarenheter av revitalisering visar att faktisk jobbtillväxt ofta överstiger antalet jobb som förloras vid fabriksstängningar. På arbetsmarknaden i Joué-Les-Tours skapades 1 054 jobb under fyra år för 706 förlorade jobb. På arbetsmarknaden i La Roche-sur-Yon skapades över 635 jobb för 613 förlorade jobb under fyra år, med möjlighet att nå 825 skapade jobb tack vare ett revitaliseringsavtal som ännu inte aktiverats.
Frankrike är ett kärnland och en strategisk marknad för Michelin
Frankrike är en strategisk marknad för Michelin, med sitt globala huvudkontor i Clermont-Ferrand och sitt internationella FoU-center på Ladoux Campus, där nästan 3 000 forskare utvecklar nya teknologier inom kompositmaterial. Med nästan 2 000 nyanställningar och över 2 000 praktikplatser och lärlingsmöjligheter under de senaste tre åren är Michelin en ledande aktör inom rekrytering och lärande.
När det gäller produktion är Michelin engagerat i att modernisera sina anläggningar i Frankrike för att fokusera på produkter med mycket högt mervärde, vilket stärker koncernens franska produktionskapacitet.
Om Michelins fabrik i Cholet
Fabriken i Cholet, som sysselsätter 955 personer, tillverkar huvudsakligen däck för lätta lastbilar i storleken 17 tum och mindre. Dessa produkter utgör 85 % av fabrikens verksamhet. Anläggningen har också en verkstad för halvfabrikat (främst gummiblandningar).
Under de senaste åren har segmentet för lätta lastbilsdäck krympt avsevärt i Europa, vilket har haft stor inverkan på produktionen i Cholet-fabriken. Produktionsvolymerna har sjunkit från cirka 4,375 miljoner enheter år 2019 till cirka 2,625 miljoner enheter år 2024, utan några utsikter till återhämtning.
Om Michelins fabrik i Vannes
Fabriken i Vannes, som har 299 anställda, producerar främst metallförstärkningar, det vill säga kablar, och hanterar alla steg i tillverkningsprocessen. Denna produktion används för att tillverka lastbils- och personbilsdäck vid Michelins anläggningar i Spanien, Italien och övriga Europa.
De senaste åren har produktionsvolymerna vid Vannes-fabriken stadigt minskat, särskilt på grund av förändringar i efterfrågan från koncernens europeiska fabriker för lastbilsdäck. Produktionen har minskat från 41 000 ton år 2019 till en prognostiserad volym på 34 000 ton år 2024, en trend som inte visar några tecken på återhämtning.