Michelin och Bridgestone faller i ranking

Michelin och Bridgestone faller i ranking, men placerar sig åter i toppen av 300 världens mest värdefulla varumärken
Rapporten från Brand Finance Global 500 2019 listar två däckmärken som några av världens 500 mest värdefulla varumärken. De två största däcktillverkarna i världen fick båda se värdena för sina varumärken falla under 2018 enlig analytikerna. Men de lyckades hänga kvar bland topp 300 även under detta år. Michelin tog som vi skrev förra året över Bridgestones placering som världens mest värdefulla däckmärke 2018, enligt organisationens branschbaserade rankningar.
Varje år värderar Brand Finance världens största varumärken. Världens 500 mest värdefulla varumärken i alla sektorer och länder ingår i Brand Finance Global 500-rapporten som lanserades den 22 januari på World Economic Forum i Davos, Schweiz.
Så här placerade sig en del andra kända varumärken
- Ferrari lyckades ta titeln som världens starkaste varumärke, med en poäng på 94,8 av 100 och ett AAA + -betyg
- Tre av de fyra stora varumärkena: Deloitte, PwC och EY, posta en elit AAA + varumärkestyrka, medan KPMG spårar bakom
- Amazon försvarade positionen som världens mest värdefulla varumärke efter en 25% tillväxt till 187,9 miljarder dollar, medan Apple och Google placerade sig som 2: a respektive 3: e
- Som tekniska varumärken leder rankningen, kommer Microsoft att återkomma till topp 5 med 47% varumärkesvärdetillväxt, medan Facebook ser sin varumärkesstyrka som blivit skadad av skandaler
- Kinas svar på Netflix, iQiyi är världens snabbast växande varumärke 2019, en hel del 326% året innan, tre gånger 105% höjningen av sin amerikanska motsvarighet
- Varumärken från Kina klättrar upp rankningen eftersom landets totala varumärkesvärde i Brand Finance Global 500 bryter mot 1 miljard dollar
Däckavisen återkommer med mer information när de branschspecifika listorna släpps.