Michelin starkaste och mest värdefulla däckmärket
Däckindustrin har tagit en en del stryk under det senaste året och alla varumärken på Brand Finances 10 i topp lista över däckmärken har tappat i varumärkesvärde. På grund av alla restriktioner minskar resandet och så även bilförsäljningen, vilket inneburit att däcktillverkarna säljer färre däck, vilket i sin tur resulterar i minskade marknadsandelar i branschen. Eftersom ekonomin generellt sett har varit mer riskfylld under det senaste året har risken för investerare ökat och utlöst högre kostnader för kapital.
Trots däckbranschens elände har Michelin lyckats behålla titeln som världens mest värdefulla och starkaste däckmärke, med ett varumärkesvärde på 6,8 miljarder US-dollar och en BSI-poäng på 84,8 av 100.
Medan sektorn kämpar i kölvattnet av pandemin, lyckades Michelin ändå fortsätta med sin innovationsstrategi genom att utforma sitt första miljödäck någonsin, Michelin e.Primacy. Michelin e.Primacy ska ge hög prestanda samtidigt som de minskar miljöpåverkan och är klassade A för energieffektivitet och B för våtgrepp. Med färre än 1% av däcken som har den vinnande kombination av A-märkt rullmotstånd och A- eller B-märkt grepp gör detta Michelin e.Primacy till ett av de bästa däcken som finns på marknaden.
I ett pressmeddelande skriver Brand Finance: Som med många globala industrier är däckindustrin inte immun mot miljöfokus och är medskyldiga till klimatkrisen – från höga utsläppsnivåer i produktionen till plastföroreningar i havet. Michelin har åtagit sig att göra sina däck 100% hållbara 2050 eftersom de fortsätter att sträva efter att bli ledande inom hållbar mobilitet. Varumärket har ingått strategiska partnerskap och samarbeten för att säkerställa att detta ambitiösa mål uppnås och för att förverkliga sin vision “All-Sustainable”. Detta mål syns också hos konkurrenten Bridgestone som upprättade sin Milestone 2030 förra året, en ny uppsättning miljömål på medellång sikt.
När det gäller varumärkesvärde ligger Bridgestone fortfarande bara marginellt efter Michelin, med ett varumärkesvärde på 6,8 miljarder US-dollar. Bridgestone uppvisade för första gången på 69 år en nettoförlust förra året , då pandemin påverkade försäljningen på alla deras stora marknader.
– Bridgestone och Michelin är världens två ledande däcktillverkare, båda med lång erfarenhet. De har bevisat sin förtjänst på racerbanor runt om i världen, men det är deras konsumentdäck som människor är mest nyfikna på. Michelin är en elit-däcktillverkare med tonvikt på kreativitet och teknik, och du kan lite på att deras “normala” däck innehåller en del av den racingupplevelsen. Bridgestone lägger större vikt vid den “vardagliga” föraren, så även om deras däcklinje inte är särskilt omfattande, förstår Bridgestone uppenbarligen sina kunder och vad de vill ha ut av sina däck, säger Alex Haigh, värderingsdirektör, Brand Finance.