Michelin toppar återigen Brand Finances rankinglista av världens starkaste och mest värdefulla varumärken.
Michelin uppnådde ett varumärkesvärde på 7,7 miljarder dollar och ett index på 85,8 av 100 när det gäller varumärkesstyrka. Resultatet för 2022 fick Michelin att utöka sitt försprång till Bridgestone som ligger kvar på andra plats .
– Michelin har presterat bra under pandemin och har lagt lite avstånd mellan sig själv och Bridgestone på andra plats. Michelins långa historia av innovation och anseende för kvalitet har fortsatt att ge utdelning under en av de mest störande ekonomiska perioderna som någonsin har upplevts, säger Alex Haigh, värderingsdirektör på Brand Finance.
Bridgestone är tvåa på listan med ett varumärke värderat till 7,099 miljarder dollar.
Continental på tredje plats, med sitt varumärke som stiger i värde med 1,090 miljarder dollar till 4,253 miljarder dollar.
De åtta bästa får ungefär samma placeringar som de hade förra året, men Toyo är nya på årets topp 10, och kom in på listan på nionde plats.
Giti har gått förbi Linglong i tabellen och tar sig in på en tionde plats 2022.
Bild: Brand Finance