Michelins första flotationsdäck för självgående sprutor
Bild: Michelin
Det nya däcket MICHELIN SPRAYBIB CFO VF710/60R46 ska ge hög produktivitet, bra markskydd och optimerad förarkomfort.
Efter lanseringen av MICHELIN SPRAYBIB CFO-sortimentet (Cyclical Field Operation*) i början av 2022 säljer Michelin nu en ny dimension: MICHELIN SPRAYBIB CFO VF710/60R46. Det är avsett för självgående sprutor och är det första flotationsdäcket med mycket lågt tryck – flotationsdäck utvecklas för att maximera fotavtrycket så att man förhindrar markpackning på fälten och bibehåller skördeutfallet – i MICHELIN SPRAYBIB CFO-sortimentet.
Det här däcket med en diameter på 2,05 m ger hög produktivitet, hjälper till att skydda marken och ger mycket god stabilitet åt sprutor med stora tankar.
– Detta är det första flotationsdäcket i MICHELIN SPRAYBIB CFO-serien. Det utvecklades för att uppfylla kraven från användare av utrustning och tillverkare som väntar på en utveckling. Deras önskan var särskilt berättigad eftersom vissa konstruktörer redan hade testat prototyper av dessa däck på sina maskiner i syfte att homologera dem som OEM-utrustning, Ludovic Labeaume, Product Category Manager Agricultural på Michelin.
MICHELIN SPRAYBIB CFO-serien ökar lastkapaciteten med upp till 14 %** vid cyklisk körning på fältet i hastigheter på upp till 30 km/h. Utvecklingen av ett nytt hölje gör det möjligt att öka belastningen per axel till 1,3 ton (beroende på däckdimensionen).
MICHELIN SPRAYBIB CFO-däckets optimerade fotavtryck är utvecklat för användning på fältet med ännu lägre lufttryck och ger upp till 20 %*** mer dragkraft. Hastighetskapaciteten har också ökat, med införandet av hastighetsindex E i vissa dimensioner (upp till 70 km/h).
Tack vare den avancerade karkadekonstruktionen, som kombinerar VF****- (mycket hög flexionskapacitet) och CFO*-standarderna, kan lufttrycket för MICHELIN SPRAYBIB CFO-däcket sänkas till 0,7 bar vid cyklisk användning på åkrarna, för att minska markpackningen. För små sprutor är det lägsta lufttrycket för MICHELIN SPRAYBIB CFO-däcken nu 0,8 bar, jämfört med 1,8 bar för den första generationens MICHELIN SPRAYBIB-däck (beroende på dimensionen).
Tack vare sin förmåga att arbeta med ett lågt tryck, som är upp till 0,7 bar lägre än sin föregångare**, och tack vare VF****-designen av karossen minimerar MICHELIN SPRAYBIB CFO-däcket också vibrationerna som överförs till föraren.
Den här nya flotationsdimensionen ger självgående sprutor och vissa andra specialmaskiner en hög stabilitetsnivå. En fördel som är särskilt fördelaktig när tankar med mycket stor kapacitet används eller vid verksamhet på mark som är ömtålig eller svårarbetad.
Eftersom självgående sprutor har allt större tankvolymer – upp till 10 000 liter – och bombredder som ibland kan överstiga 50 meter, måste de nya däcken kunna bära mycket tunga laster.
Kraven på däcket var mycket höga, eftersom man ville nå hastigheter på över 50 km/h när det var tillåtet enligt lokal lagstiftning. Den nya dimensionen VF710/60 46 gör det möjligt att uppfylla användarnas snabbt växande förväntningar.
Den nya MICHELIN SPRAYBIB CFO VF710/60R46 finns redan tillgänglig hos Michelin-återförsäljare. Det kommer också att vara en OEM-utrustning på AGCO-, CNH- och till och med John Deere-maskiner.
* CFO-standarden (Cyclic Field Operation) tillåter att ett VF-däck ökar den cykliska belastningen med 13,5 % vid 30 km/h.
** Jämförelse med ett icke-CFO-däck.
*** Jämförelse av MICHELIN® SPRAYBIB och MICHELIN® SPRAYBIB CFO i dimensionen VF 380/90 R46; fältstudie utförd av Michelin under verkliga förhållanden på en traktor i Frankrike i november 2021, med identiska dimensioner och användning.
**** VF-standarden (VeryHigh Flexion) innebär att ett däck kan bära 40 % mer belastning än ett standarddäck vid samma lufttryck.