Michelin lanserar första nya serien vinterdäck för lastbilar på 20 år
Från och med 1 juli kommer Michelins nya sortiment av lastbilsdäck med starka vinteregenskaper, Michelin X Multi Grip, finnas tillgängliga på marknaden.
Dessa lastbilsdäck, ska ge ännu bättre prestanda än sina föregångare(1), och är konstruerade för att säkerställa maximal säkerhet och framkomlighet under tuffa vinterförhållanden tack vare ett enastående grepp på snö- och slasktäckta såväl som våta vägbanor. De är märkta med symbolen 3PMSF.
Det innovativa slitbanemönster baserat på Michelin Regenion-teknologi som utvecklas i takt med att däcket slits, och därmed är självåterskapande, ska ge utmärkt grepp även vid slitna däck. Med 5 millimeter kvarvarande mönsterdjup ska greppet på snö förbättras med mer än 50 procent och bromsprestanda med 20 procent. Med 2 millimeter slitbanedjup ska sidgreppet vara 20 procent(2) bättre.
På is eller snö – oavsett om den är nyfallen, packad eller smältande – samt på vått väglag, ska Michelin X Multi Grip lastbilsdäck visa goda vägegenskaper hela vintern. Däcken ska dessutom fortsätta att leverera mycket hög prestanda under resten av året, särskilt på våta vägar.
Med en ökad livslängd, bibehållet grepp under däckets hela livslängd och slitbanans uthållighet ska Michelin X Multi Grip vara en högst effektiv lösning. Kilometeruttaget ska öka med mer än 10 procent(3) för styrdäck och med mer än 30 procent(4) för drivdäck. Mönsterskärning och regummering ökar också livslängden på däcken och bidrar ytterligare till sänkta kostnader per körd kilometer.
Rullmotståndet ska minskas med upp till 10 procent(4) . För ett dragfordon med 385/65R22.5 Michelin X Multi Grip Z lastbilsdäck och 315/80R22.5 Michelin X Multi Grip D lastbilsdäck ska de nya däcken minska bränsleförbrukningen med 0,6 liter per 100 kilometer, vilket motsvarar bränslebesparingar på cirka 5800kr och en genomsnittlig minskning av koldioxidutsläppen med 1,5 ton per år(5) under däckens initiala period före regummering.
Dimensioner tillgängliga från 1 juli 2021:
Styraxel: MICHELIN X® MULTI GRIP™ Z 385/65R22.5 och MICHELIN X® MULTI GRIP™ Z 385/55R22.5
Drivaxel: MICHELIN X® MULTI GRIP™ D 315/80R22.5 och MICHELIN X® MULTI GRIP™ D 315/70R22.5
Dimensioner tillgängliga från 1 juli 2022:
Styraxel: MICHELIN X® MULTI GRIP™ Z 315/80R22.5, MICHELIN X® MULTI GRIP™ Z 315/70R22.5 och MICHELIN X® MULTI GRIP™ Z 295/80R22.5
Drivaxel: MICHELIN X® MULTI GRIP™ D 295/80R22.5
Sortimentets höga prestanda ska vara resultatet av fyra huvudsakliga innovativa, patenterade tekniker; Regenion, Infinicoil, Powercoil och Duracoil.
- MICHELIN XFN2 och MICHELIN XDW ICEGRIP
- Interna studier gjorda vid Michelins testcenter i Ivalo, Finland i februari 2020, mellan 385/65 R 22,5 MICHELIN X® MULTI ™ GRIP Z och 315/80 R 22,5 MICHELIN X® MULTI ™ GRIP D och 385/65 R 22,5 MICHELIN XFN2 AS och 315/80 R 22,5 MICHELIN XDW ICEGRIP, monterade på lastbil med styv vägg 4×2 lastad med 10 ton.
- Interna beräkningar, november 2020, som jämför 385/55 R 22,5 och 385/65 R 22,5 MICHELIN X® MULTI ™ GRIP Z med tidigare MICHELIN XFN2-intervall.
- Interna beräkningar, november 2020, som jämför 315/70 R 22,5 och 315/80 R 22,5 MICHELIN X® MULTI ™ GRIP D med tidigare MICHELIN XDW ICEGRIP-intervall.
- Intern mätning, 2020, jämförelse mellan däck 315/80R22.5 MICHELIN X® MULTI™ GRIP D och 315/80R22.5 MICHELIN XDW ICE GRIP.
- Intern beräkning på Vecto-basis (The Vehicle Energy Consumption Calculation Tool är ett beräkningsverktyg för att öka konsumenternas medvetenhet om CO2-utsläppen från de tunga lastbilar de tänker köpa eller för att introducera minimistandard för att minska dessa utsläpp), mars 2021.
Jämförelse av en konvoj med däcken 385/65R22,5 MICHELIN X® MULTI™ GRIP Z, 315/80R22.5 MICHELIN X® MULTI™ GRIP D & 385/65R22,5 MICHELIN X® MULTI™ T mot en konvoj med däcken 385/65R22.5 MICHELIN XFN2 AS, 315/80R22.5 MICHELIN XDW ICE GRIP & 385/65R22.5 MICHELIN X® MULTI™ T (konvojer med 4×2 dragbil / tre-axlad semitrailer, lastad med 40 ton, 100% regional användning, 100.000 km/år, bränslekostnad: 10 SEK/liter).