Michelin introducerar nordiska dubbfria X-Ice Snow

Foto: Michelin

Michelin introducerar nu det nya dubbfria nordiska vinterdäcket Michelin X-Ice Snow på den svenska marknaden. Däcket ska ge bättre grepp i snö, på is och i slask samtidigt som det ska ha längre livslängd än konkurrenterna. Däcket kommer att finnas tillgängligt på marknaden från september både till vanliga personbilar och till SUVar.

Nu introducerar Michelin sitt nordiska vinterdäck Michelin X-Ice Snow, den nya generationen nordiska dubbfria vinterdäck, på den svenska marknaden. Däcket är utvecklat för att ge maximal mobilitet och säkerhet, vinter efter vinter. 80 procent av tillverkningen för den nordiska marknaden kommer att ske i europeiska fabriker och det nya personbils- och SUV-däcket har testats rigoröst under extrema vinterförhållanden i Michelins Nordic Test Center i Ivalo i norra Finland.

Resultaten från tester ska visa att Michelin X-Ice Snow har 12 000 kilometer längre livslängd än genomsnittet hos tre av sina huvudsakliga konkurrenter på marknaden[1].

– Det nya Michelin X-Ice Snow är utvecklat för att du och dina nära ska känna sig lugna och trygga när ni färdas under extrema vinterförhållanden. Vi har ett exceptionellt vinterdäck med ett nytt däckmönster och innovativa teknologier. Det nya däcket ger förare och passagerare utmärkta prestanda över tid, över däckets hela livslängd, inte bara när däcket är nytt, säger Peyman Sabet, vd för Michelin Nordic.

Nya Michelin X-Ice Snow ska erbjuda det väggrepp som krävs för att säkert klara extrema vinterförhållanden. Framförallt i och med fyra nya innovationer:

Flex-Ice 2.0 gummiblandning: en unik gummiblandning lämplig för mycket varierande temperaturer med en silica-baserad gummiblandning för att kunna behålla flexibiliteten i mycket kalla väderförhållanden med temperaturer ned till minus 40 grader.

En innovativ gummiblandning med styva polymer-baserade partiklar som integrerats i gummiblandningen för bättre grepp både på snö och is genom hela däckets livslängd. Mönsterblandningen skapar en mikro-rå yta på däcket som ger bättre grepp i snö och absorberar vatten på isiga vägar, vinter efter vinter.

Ett nytt V-format mönster: däckmönstret utnyttjar 100 procent av kontaktytan för bästa grepp på snö och is, och för exceptionell prestanda i modd och slask.

Två typer av djupa 3D sipes: för bättre klösande effekt på snö och is, för mer långlivade vassa kanter och med självlåsande sajpningar som hjälper till att säkra slät och jämn slitning

Michelin X-Ice Snow ersätter serierna Michelin X-Ice Xi3 och Latitude X-Ice Xi2 och kommer att finnas tillgängligt hösten 2020 i 92 dimensioner med hastighetsmärkning T och H för personbilar, CUVar och SUVar med 14 till 22 tums fälgdiameter. Ytterligare 54 dimensioner kommer att finnas tillgängliga från hösten 2021.

[1] Jämfört med Continental Viking Contact 7, Goodyear Ultragrip Ice 2 och Nokian Hakkapeliita R3.

Profilbild
About Joakim Held 567 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen